- mån 07 jun 2021, 21:44
#1449169
Hej!
För cirka två år sedan slutade AC-n fungera på min S70 Classic från 2000 och kompressorn vägrade starta. Vid det tillfället valde jag att undersöka om kompressorn fungerade som den skulle genom att bygla kontakten till den, den fungerade som den skulle. Det nästa jag kollade vara att kortsluta tryckgivaren som sitter närmast torpedvägen, tror det är lågtrycket. Detta fungerade och kompressorn startade och gav viss kyla i bilen.
Enligt mig pekade allt på att AC-systemet hade för lite kylmedel och beslutade då att fylla på den. Nu börjar det konstiga, med påfyllt system vägrade kompressorn starta. Jag testa samma som tidigare, kortsluta tryckgivaren närmast torpedväggen men det ändrade inget, kompressorn starta inte.
Kan någon av låg- eller högtycksgivaren vara trasig och isåfall vilken resistans ska man gå efter när man undersöker givarna? Finns den någon bra checklista man kan utgå ifrån när man felsöker en Volvo av denna årsmodell?
För cirka två år sedan slutade AC-n fungera på min S70 Classic från 2000 och kompressorn vägrade starta. Vid det tillfället valde jag att undersöka om kompressorn fungerade som den skulle genom att bygla kontakten till den, den fungerade som den skulle. Det nästa jag kollade vara att kortsluta tryckgivaren som sitter närmast torpedvägen, tror det är lågtrycket. Detta fungerade och kompressorn startade och gav viss kyla i bilen.
Enligt mig pekade allt på att AC-systemet hade för lite kylmedel och beslutade då att fylla på den. Nu börjar det konstiga, med påfyllt system vägrade kompressorn starta. Jag testa samma som tidigare, kortsluta tryckgivaren närmast torpedväggen men det ändrade inget, kompressorn starta inte.
Kan någon av låg- eller högtycksgivaren vara trasig och isåfall vilken resistans ska man gå efter när man undersöker givarna? Finns den någon bra checklista man kan utgå ifrån när man felsöker en Volvo av denna årsmodell?