Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
Har en V70 II ,2006:a.
Hur får man bort främre kuggremsdrevet på vevaxeln, med motorn kvar i karossen. Det är trångt och det sitter fast som berg. På min tidigare 960:a satte jag fast en 30 mm hylsnyckel på muttern och bankade med en tjock planka uppifrån på nyckel och efter många slag så lossnade muttern, men på denna bil känns det omöjligt att klara av detta. Har försökt med stark mutterdragare men misslyckats helt.
Någon som vet tekniken för en hemmareparatör?
ostene
Användarvisningsbild
av Hasse53
Du får förklara lite mer...

Är det muttern på vevaxeln som du vill lossa?
Varför skall du ta bort kuggremsdrevet, vad är grundproblemet?
Vilken motor har du, diesel eller bensin?
av Rutger77
Menar du remskivan som driver runt multiremmen eller det inre kugghjulet som driver kamremmen? Jag tolkar det som att du menar remskivan (som sitter ytterst) med en 30 - hylsa. Som en nödlösning, om du inte ska byta själva skivan utan byta kamrem, så går det att trixa dit kamremmen utan att ta bort remskivan. Du tar bort ett plastskydd som sitter på den högra sidan (sett framifrån) med två skruvar. Jag rekommenderar ändå att du får bort remskivan för det är svårare att kontrollerar att kamremmen hamnar rätt och få rätt sträckning på vevaxeln om remskivan sitter kvar.

Har du låst fast vevaxeln (lättast är väl antingen vi hålet i motorn bakom startmotorn eller med ett verktyg, typ ett Y -format plattjärn, som du använder skruvarna på remskivan för att låsa fast med på framsidan)? Då får du bra mothåll. Har du redan gjort det är sedan det det vanliga, rostlösare (låt gärna stå en dag), värma. Använd sedan förlängare så att du kan slå på spärrskaftet eller till och med kommer utanför hjulhuset (ta hjälp så du håller rakt) då kan du få mycket kraft med ett längre spärrskaft/rör.

Det finns även andra kreativa lösningar som att till exempel använda startmotorn men det har jag aldrig vågat testa. Det absolut enklaste är ju att ha en mutterdragare med lite kraft i om du kan låna på något sätt. Annars spärrskaft med förlängare. Lycka till!

Edit - detta gäller bensinare.
av ostene
Min motor är 2006 bensinare, 2.5 liters med turbo.
Olja läcker från främre delen av vevaxeln och då måste båda kuggremshjulen
bort för att kunna byta packningen. Först måste den stora muttern (M 30) bort.
Skall skaffa två en-meters rörstumpar att förlänga spärrskaftet med åt båda
hållen.
av Rutger77
Om du ska ha bort även det inre kugghjulet är det bra om du har en avdragare (även för det remskivan också i vissa fall). Det kan sitta hårt och det är lätt att skada kuggarna om man bänder och vrider för att få loss det.
av Storfot
Jag har demonterat det på två bilar. Första gången (för 7-8 år sedan) köpte jag Biltemas starkaste mutterknack och det gick bra. Nästa gång (förra året) nötte jag ett bra tag med den utan att något hände. (Jag har en rätt klen kompressor så det blev mest väntande på att få upp trycket.) Då svetsade jag ihop ett mothåll, men det blev för klent och böjde sig. Då fick det bli en ny Biltema-knackare eftersom dom hade börjat sälja en kraftigare variant och då släppte det efter ett tag.

Så rejäl mutterknack eller ett riktigt redigt mothåll och ordentliga verktyg.
(Du behöver ju ett mothåll för att få tillbaka den också, men där klarade jag mig med en enkel hemmafixad variant.)
av Libbe
Mutterknack och hylsa skall funka!!! (Om man har M knack) Man får nöta lite.....dom kan sitta!
Annars kan man prova värma lite försiktigt på muttern..... Använda Hylsa+förlängare + sätta ett längre rör på dragskaftet.
Remrullen sitter med"Splines" lite W-40 när mutter är borta! Knacka lite försiktigt med en PLASTKLUBBA på remrullen....så skall den kunnas ta bort för hand. Remhjulet för kamrem drar du ur för hand..........
av klacken
Är ju ingen skillnad hur stor mutterknackare man har om man inte har en kompressor som ger tillräckligt med luft. Har själv en el som drar 400n,muttern ska dras med 300n.
av Storfot
klacken skrev: fre 04 jun 2021, 17:37 Är ju ingen skillnad hur stor mutterknackare man har om man inte har en kompressor som ger tillräckligt med luft. Har själv en el som drar 400n,muttern ska dras med 300n.
Det är inget hinder med en klen kompressor förutsatt att den får upp nog med tryck. Men det blir ju inte så många sekunder i taget man kan köra.

Att muttern ska dras med 300 är ju inte samma sak som att det räcker för att lossa den.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]