Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Math
Jag har beställt en V60 T6 r-design i mitten på februari som tjänstebil. Min säljare kontaktade mig i veckan och sa att det är hela Driver Awareness paketet och 360 kameran som inte går att få längre. Om jag godkänner detta bortfall så skall min bil komma runt midsommar. Han sa inget om att backkameran skulle utgå, skulle den också försvinna hoppar jag av direkt!
av Glueharbour
Math skrev: lör 29 maj 2021, 22:24 Jag har beställt en V60 T6 r-design i mitten på februari som tjänstebil. Min säljare kontaktade mig i veckan och sa att det är hela Driver Awareness paketet och 360 kameran som inte går att få längre. Om jag godkänner detta bortfall så skall min bil komma runt midsommar. Han sa inget om att backkameran skulle utgå, skulle den också försvinna hoppar jag av direkt!
Ok,
Då är vi i samma sits. Driver assistance finns ju dock kvar- min är specad så, verkar ”bara” vara blis och 360 som försvinner?
av Dundermuppen
Så jag skulle njuta av skadeglädje om det även blev Litiumbatteribrist så att det inte gick att bygga leksaksbilar.
Vi skulle kunna använda lite miljöpartister till att skjuta på för hand så att de till slut kan göra lite nytta och inte har tid att införa saker som plastpåseskatter och annat användbart :-)

Lite mer allvarligt så måste det vara skittråkigt att välja bort system efter system. Jag fick min V60 inscription + en massa lull förra sommaren och det var nog tur det.
Läste längre upp att avsaknaden av något paket innehöll bliss, sidokollisionsskydd och något. Det kan ju vara så att halvledaren som är slut är själva dioden inne i spegeln. I så fall borde den delen kunna eftermonteras senare om själva styrboxen finns på plats. Eftersom bliss är standard så tror jag inte att byter själva glaset.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det va liberalerna som uppfann plastpåseskatten.

Iaf, tror ni bara man slänger in nån komponent bakom nån plåt å så funkar BLIS sen?

Det är garanterat omkonstruktion av kretskort och förändrad mjukvara. Jätteprocess att verifiera och få att funka.
Användarvisningsbild
av bem
Math skrev: lör 29 maj 2021, 22:24 Jag har beställt en V60 T6 r-design i mitten på februari som tjänstebil. Min säljare kontaktade mig i veckan och sa att det är hela Driver Awareness paketet och 360 kameran som inte går att få längre. Om jag godkänner detta bortfall så skall min bil komma runt midsommar. Han sa inget om att backkameran skulle utgå, skulle den också försvinna hoppar jag av direkt!
Kan vara så som din säljare sa till dig.
Den säljare jag pratade med i fredags 28 maj sa bara att BLIS utgått. Om Cross Traffic Alert och Rear Traffic Warning måste ha BLIS för att fungera så faller ju dessa bort också, inte bara BLind Spot Information System, döda vinkelfunktionen. Det innebär att det som Volvo kallar Driver Awarness faller bort (det består ju dels av av BLIS med Cross Traffic Allert, dels Rear Collision Warning.
Tycker det är lite konstigt att Volvo på sin hemsida inte ändrat på t.ex. V90 att Driver Awarness inte längre ingår i utrustningsnivåerna Expression och de andra utrustningsnivåerna. Det står fortfarande så här på t.ex. V90 Expression (vad som ingår) när man bygger en Volvo och det är väl lite vilseledande kanske:
Driver Awareness
BLIS™ och Cross Traffic Alert
Bakre kollisionsvarning

Eller kanske Volvo räknar med att de som idag beställer en ny Volvo får Driver Awarness vid leverans för till dess kanske det inte är den chipbrist som det är f.n.?

360-graderskamera extra utrustning går att beställa också, på V90 i alla fall, på Volvos hemsida, i Parkeringssupport.
Det är väl också lite konstigt om chipbristen idag hindrar att man får 360-graderskamera på sin Volvo om man tidigare beställt det och har leverans på gång närmaste tiden?

”Chipbrist edition” kommer väl våra Volvo kallas i folkmun, vi som får bilar utan BLIS och vad som därmed sammanhänger.

/Bo
av Math
Min säljare var väldigt övertygad att det var hela Driver Awarness paketet som faller bort (BLIS med Cross Traffic Allert och Rear Collision Warning) samt 360 kameran.
Det skall bara vara problem med att leverera detta till XC40, XC60 och V60 modellerna. Man kan fortfarande få Driver Awarness och 360 kameran till V90 enligt den info jag fått.
av Fattiglapp
Så har jag också fått det inte så efterlängtade samtalet.
Hela driver awareness faller bort, och kompenseras med en symbolisk summa. Det innebär att jag får en sämre bil för högre kostnad (jag tror nämligen andrahandsvärdet sjunker mer än mitt pris). Volvo låter kunden ta konsekvenserna för att de sålt något de inte kan leverera, och försöker säkra sina miljardvinster. Vi får se var det slutar, avbeställning är ett klart alternativ för mig.
Är det sant att det ligger kvar för V90? Rimligen har V90 XC60 och V60 samma komponenter.
Mycket osnyggt skött av Volvo. Jag har dessutom fått min bil reducerad i två omgångar (först 4C, sedan 360 och driver awareness), och börjar undra om det varit en strategi för att minimera risken att få avbeställda bilar. Den första ändringen kom den vecka de skulle börjat bygga bilen, hade de inte kollat lagerhyllan för de andra prylarna?
av TmVardon
Min säljare sa till mig att "vänta" är inget alternativ. Vill jag ha en V60 med driver awareness så får vi riva köpekontraktet och jag får göra en ny beställning nån gång efter årsskiftet och hamna sist i kön igen.

Funderar på att plocka ut bilen ändå då alla alternativ är minst lika dåliga.

Nyare begagnad, ca 1 år/ 1500 mil, kostar lika mycket som min helt nya med motsvarande utrustning då jag fick ganska bra rabatt. Andra bilmärken har också plockat bort funktioner. Köpa en tillfällig bil och sälja om ett år kan kosta en del och är en del jobb att leta upp, köpa och sälja..

Tråkigt att få en sämre bil till i stort sett samma pris. Men driver awareness är väl ändå tillval så oklart hur mycket det påverkar andrahandsvärdet?
Användarvisningsbild
av leiwi
Fattiglapp skrev:Så har jag också fått det inte så efterlängtade samtalet.
Hela driver awareness faller bort, och kompenseras med en symbolisk summa. Det innebär att jag får en sämre bil för högre kostnad (jag tror nämligen andrahandsvärdet sjunker mer än mitt pris). Volvo låter kunden ta konsekvenserna för att de sålt något de inte kan leverera, och försöker säkra sina miljardvinster. Vi får se var det slutar, avbeställning är ett klart alternativ för mig.
Är det sant att det ligger kvar för V90? Rimligen har V90 XC60 och V60 samma komponenter.
Mycket osnyggt skött av Volvo. Jag har dessutom fått min bil reducerad i två omgångar (först 4C, sedan 360 och driver awareness), och börjar undra om det varit en strategi för att minimera risken att få avbeställda bilar. Den första ändringen kom den vecka de skulle börjat bygga bilen, hade de inte kollat lagerhyllan för de andra prylarna?
Ja Volvo vill ju för allt i världen inte stå där med en massa avbeställda bilar som måste reas ut , på grund av att det är "B" versioner ,det gäller ju att till varje pris hålla vinsten och marknadsandelar uppe och då är det ju bra att kunden får ta smällen

Jag kommer i håg skillnaden i andrahandspris på -88 och 88B då gällde det 740,940
Användarvisningsbild
av bem
Fattiglapp,
Jag har läst i en annan tråd här på jagrullar att 90-serien prioriterats av Volvo att få vissa funktioner som Driver Awarness och 360-graderskamera(tillval). Inte så kul för de som beställt ny bil i andra serier än 90-serien. Om det verkligen är sant vet jag inte men faktum är att Driver Awareness ligger kvar på min V90 2022:a (T6 Recharge Inscription, beställd 24 feb.) för det kollade försäljerskan i fredags på min bil i ordern hos Volvo.
Bo
  • 1
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 315
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]