Math skrev: ↑lör 29 maj 2021, 22:24
Jag har beställt en V60 T6 r-design i mitten på februari som tjänstebil. Min säljare kontaktade mig i veckan och sa att det är hela Driver Awareness paketet och 360 kameran som inte går att få längre. Om jag godkänner detta bortfall så skall min bil komma runt midsommar. Han sa inget om att backkameran skulle utgå, skulle den också försvinna hoppar jag av direkt!
Kan vara så som din säljare sa till dig.
Den säljare jag pratade med i fredags 28 maj sa bara att BLIS utgått. Om Cross Traffic Alert och Rear Traffic Warning måste ha BLIS för att fungera så faller ju dessa bort också, inte bara BLind Spot Information System, döda vinkelfunktionen. Det innebär att det som Volvo kallar Driver Awarness faller bort (det består ju dels av av BLIS med Cross Traffic Allert, dels Rear Collision Warning.
Tycker det är lite konstigt att Volvo på sin hemsida inte ändrat på t.ex. V90 att Driver Awarness inte längre ingår i utrustningsnivåerna Expression och de andra utrustningsnivåerna. Det står fortfarande så här på t.ex. V90 Expression (vad som ingår) när man bygger en Volvo och det är väl lite vilseledande kanske:
Driver Awareness
BLIS™ och Cross Traffic Alert
Bakre kollisionsvarning
Eller kanske Volvo räknar med att de som idag beställer en ny Volvo får Driver Awarness vid leverans för till dess kanske det inte är den chipbrist som det är f.n.?
360-graderskamera extra utrustning går att beställa också, på V90 i alla fall, på Volvos hemsida, i Parkeringssupport.
Det är väl också lite konstigt om chipbristen idag hindrar att man får 360-graderskamera på sin Volvo om man tidigare beställt det och har leverans på gång närmaste tiden?
”Chipbrist edition” kommer väl våra Volvo kallas i folkmun, vi som får bilar utan BLIS och vad som därmed sammanhänger.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.