Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Mäns skrev:Vilket sätt är bäst att radera felkoder på? Har testat göra det med felkodsdosan men det verkar inte funka.
Tändning på, tryck på knappen och räkna lungt till 8 (ska vara 6 sek), släpp knappen och vänta tills lampan börjar lysa, tryck på knappen och räkna till 8 och släpp knappen. Nu ska lampan förbli släkt. Koderna ska nu vara borta, tryck på knappen och räkna lungt till 4 och då ska det blinka 1-1-1 (inga felkoder). Man kan fuska med att ta bort en batterikabel och låta den vara av 10 - 15 minuter så ske alla kondensatorer i boxarna vara spänningslösa och koderna ska vara borta. Verkar som det är lute olika lång tid på olika bilar,så man får prova sig fram. Detta funkar på min 745-a
Här har du alla felkoder med förklaringarna
viewtopic.php?f=57&t=31891
Jag har haft problem med 2-3-2, det har oftast varit avgasläck före karalysatorn. T.ex trasigt främre avgasrör, grenrörspackning, flänspackning eller stålringen mot katen. Jag har ingen turbo så det ser lite annorlunda ut på min 745-a
[quote="Mäns"]Okej men jag har ingen katt och jag har bytt avgaspackningarna för inte alls länge sen[/quote]
Har du en fungerande Lambdasond då?
Har du kollat om toppackningen är hel? Jag hade en gång en Mazda B1800 som startade på 3 cylindrar och gick på 4 efter en km eller så. Det var för det läckte i vatten i cylindern när den stod över natten. Den blev till sist så stor läcka att motorn inte gick runt på första varvet vid start, utan att man fick "dutta" på starten några gånger så kolven kunde "trycka tillbaka" vattnet till kylsystemet. Sedan statade motorn och jag kunde köra till jobbet. Dock tog det längre och längre tid innan den gick på alla cylindrar. Den rök ordentligt vitt.... :-o
Beg. topplock från en Maxda 626 med tillhörande kamaxel, kamkedja och sträckare. Jä--ar var den pick uppen gick sedan, det ökade nog effekten med minst 20 hk. 626 hade en 2 l motor på 90 hk, B1800 hade 70 men det var samma block. Motorn i pick uppen var samma som i 626-ans förertädare Mazda 818
En varm katalysator tar bort blåröken också, det är ju oförbrända kolföreningar det också. Hur det är med vitröken vet jag inte. Den är ju inte byggd för det, snarare tvärt om.
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]