- sön 28 okt 2007, 22:24
#144658
tror väl att alla reservdelar är exakta så långt det går, särskilt i hålmått, placering m.m. Jämnförde faktisk gammalt o nytt ganska ingående o såg inga skillnader, ok stog inte där med mikrometern precis, men ändå.
Om man ser det så här, instälnningen måste vart helt ok innan bytet, inte justerat sen jag köpte vagnen som då gått 14000, nu 22500, men om man tex tittar på slitaget på däcken (ca4mm kvar) som borde vara första tecknet på att det inte står rätt till, men dessa är absolut jämt slitna. Och om man sen resonerar som du att förslitning till den grad på dämparna (helt slut) som jag hade så borde det ha påverkat inställningen och därmed ett tydligt snedslitage. Och det är riktigt att fjädrarna ej är bytta Är det inte cambern som påverkas mest av denna justering på stötd/spind.led, knappast toein/out, och där är väl marginaler i toleranserna lite snällare mot bilen/däcken. Säg att om jag nu hade missat 1 mm utåt på övre bulten, hur stor kan däckens vinkel mot vägbanan förändrdas då, finns nog en formel för det, men tänker så här : bulten 50cm från backen + däcket ca20 cm anlägnnig mot backen, vinkeln borde då ändras mindre än 40% av 1 mm......är det stora toleranser i ett styrsytem som rör sig hela tiden ?
Hmmm, det här blev djupare än tänkt, men du vet va jag skrev om hur jag är.. :)
Om man ser det så här, instälnningen måste vart helt ok innan bytet, inte justerat sen jag köpte vagnen som då gått 14000, nu 22500, men om man tex tittar på slitaget på däcken (ca4mm kvar) som borde vara första tecknet på att det inte står rätt till, men dessa är absolut jämt slitna. Och om man sen resonerar som du att förslitning till den grad på dämparna (helt slut) som jag hade så borde det ha påverkat inställningen och därmed ett tydligt snedslitage. Och det är riktigt att fjädrarna ej är bytta Är det inte cambern som påverkas mest av denna justering på stötd/spind.led, knappast toein/out, och där är väl marginaler i toleranserna lite snällare mot bilen/däcken. Säg att om jag nu hade missat 1 mm utåt på övre bulten, hur stor kan däckens vinkel mot vägbanan förändrdas då, finns nog en formel för det, men tänker så här : bulten 50cm från backen + däcket ca20 cm anlägnnig mot backen, vinkeln borde då ändras mindre än 40% av 1 mm......är det stora toleranser i ett styrsytem som rör sig hela tiden ?
Hmmm, det här blev djupare än tänkt, men du vet va jag skrev om hur jag är.. :)
kör V90 -20
...................................................................
att segla är nödvändigt
att äga bil är onödigt
nödiga blir vi alla
...................................................................
att segla är nödvändigt
att äga bil är onödigt
nödiga blir vi alla