Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Miss my Olds
tror väl att alla reservdelar är exakta så långt det går, särskilt i hålmått, placering m.m. Jämnförde faktisk gammalt o nytt ganska ingående o såg inga skillnader, ok stog inte där med mikrometern precis, men ändå.
Om man ser det så här, instälnningen måste vart helt ok innan bytet, inte justerat sen jag köpte vagnen som då gått 14000, nu 22500, men om man tex tittar på slitaget på däcken (ca4mm kvar) som borde vara första tecknet på att det inte står rätt till, men dessa är absolut jämt slitna. Och om man sen resonerar som du att förslitning till den grad på dämparna (helt slut) som jag hade så borde det ha påverkat inställningen och därmed ett tydligt snedslitage. Och det är riktigt att fjädrarna ej är bytta Är det inte cambern som påverkas mest av denna justering på stötd/spind.led, knappast toein/out, och där är väl marginaler i toleranserna lite snällare mot bilen/däcken. Säg att om jag nu hade missat 1 mm utåt på övre bulten, hur stor kan däckens vinkel mot vägbanan förändrdas då, finns nog en formel för det, men tänker så här : bulten 50cm från backen + däcket ca20 cm anlägnnig mot backen, vinkeln borde då ändras mindre än 40% av 1 mm......är det stora toleranser i ett styrsytem som rör sig hela tiden ?
Hmmm, det här blev djupare än tänkt, men du vet va jag skrev om hur jag är.. :)
av *pettson*
Miss my Olds skrev:tror väl att alla reservdelar är exakta så långt det går, särskilt i hålmått, placering m.m. Jämnförde faktisk gammalt o nytt ganska ingående o såg inga skillnader, ok stog inte där med mikrometern precis, men ändå.
Om man ser det så här, instälnningen måste vart helt ok innan bytet, inte justerat sen jag köpte vagnen som då gått 14000, nu 22500, men om man tex tittar på slitaget på däcken (ca4mm kvar) som borde vara första tecknet på att det inte står rätt till, men dessa är absolut jämt slitna. Och om man sen resonerar som du att förslitning till den grad på dämparna (helt slut) som jag hade så borde det ha påverkat inställningen och därmed ett tydligt snedslitage. Och det är riktigt att fjädrarna ej är bytta Är det inte cambern som påverkas mest av denna justering på stötd/spind.led, knappast toein/out, och där är väl marginaler i toleranserna lite snällare mot bilen/däcken. Säg att om jag nu hade missat 1 mm utåt på övre bulten, hur stor kan däckens vinkel mot vägbanan förändrdas då, finns nog en formel för det, men tänker så här : bulten 50cm från backen + däcket ca20 cm anlägnnig mot backen, vinkeln borde då ändras mindre än 40% av 1 mm......är det stora toleranser i ett styrsytem som rör sig hela tiden ?
Hmmm, det här blev djupare än tänkt, men du vet va jag skrev om hur jag är.. :)
Problemet med hjulvinklar är att dom ändras ALLTID ihop. DU kan inte ändra camber om du inte ändrar toe Nån vinkeltabell finns säkert men är inget jag använt mej av. Problemet med att snabbmäta är att det finns ingen bra referens. Det jag klistrar in nedan är inte för att skrämma dej om vinklar utan för att illustrera att det är inte mera avancerat än en mätsticka och ett skjutmått idag. :wink:
jag tar mej friheten att klistra in lite om vinklar..
*Obs! Vid kontroll och justering av hjulvinklar fram gäller följande:
-Eventuell justering av cambervinkel fram ska alltid utföras före justering av skränkningsvinkeln (toe-in).
-Eftersom även bilens bakhjul har justerbar skränkningsvinkel, ska alltid framhjulens toe-in justeras i förhållande till bilens körgeometriska axel (thrustlinjen). Detta för att uppnå maxial stabilitet och minimera däckslitaget.
-Alla mätningar skall göras med utrustning för fyrhjulsinställning.
-Alla mätningar ska göras med tom bil.
-Alla mätningar ska göras med full bränsletank.
-Kontrollera lufttrycket runt om innan mätningen påbörjas.

Cambervinkeln justeras genom att flytta hjulspindeln vid det övre hålet i fjäderbenet utåt eller inåt beroende på uppmätt värde.
Om hjulspindeln är centrerad i fjäderbenet är justermånen ± 0,5°.

Kontrollera castervinkeln på båda sidorna.
Rätt värde 4,0° ± 1,0°. Castervinkeln får variera högst 0,25° mellan vänster och höger sida.

Kontroll av toe-in, fram
Kontrollera att instrumenten är injusterade i förhållande till varandra på fram- och bakaxeln. Detta är mycket viktigt för att kunna justera framhjulens toe-in i förhållande till bilens thrustlinje (körgeometriska axel). Thrustlinjen är den linje som bildas när bakhjulens toe-in delas lika.
Skillnaden mellan thrustlinjen och hjulens symmetrilinje kallas thrustvinkel. Thrustvinkeln får maximalt avvika 0° ± 0,25° från hjulens symmetrilinje.
Värden enligt nedan
V70 camber fram:-0,3º ±0,9º bak: 0º ±1,0º
V70 caster fram:4,0º ±1,0º bak: 0°±0,25°
V70 toe fram:0,10º ±0,10º bak:0,20º ±0,20º
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
hmmmm, grader o millimetrar, svårt att jämnföra.
Om vi säger att justerbulten sitter 500 mmm från backen, o jag flyttar den 1 mm, o däckets är bredd 250mm (fast så brett e de ju inte men lättare att räkna) det innebär att jag ändrat vinkeln 0,115gr, smalare däck ännu mindre, halvera bredden på däcket o du e nere i 0,057gr = inte mycket de inte.
Ok de e viktigt med hjulinställningar, men ibland när man läser forumet så kan man tro man inte kan köra med små toleranser vilket jag tror att man kan. Känns bilen bra dvs. inte drar o uppför sig konstigt på PLAN backe, och då menar jag inte spårkänslighet på svenka skitvägar i kombination med breda däck o axeleration. Om man sen mest kör i stan med ständiga rattutslag o låga farter, blir det ännu mindre viktigt.
Har kört olika bilar sen -73, slitit massor av däck o aldrig gjort en hjulinställning, och jag kan inte minnas att jag någonsin sett ett snedslitet däck på mina bilar.
Jag säger inte att du har fel o jag rätt, bara att jag skiter nog i att boka en framvagnsinställning, till jag vet att det behövs.
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]