Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Jag har länge tänkt på att köpa ett "evighetsfilter" eller sportluftfilter.
Dock fick jag en stark rekommendation av min kollega som är utbildad mekaniker att inte göra det. Anledning? Luftmassamätaren kommer troligtvis krångla då den kommer registrera fel luftmängd i förhållande till bränslet etc. Så om man har en produkt som inte är kompatibel med motorn, hur gör man den kompatibel? På min 850 2.5 hade jag ett sportluftfilter och då va det inga som helst problem.
Jag kommer troligtvis inte skaffa sportluftfilter för att undvika problem, men det hade vart intressant att veta vad man kan göra.
Tackar för svar. :-)
Det är främst inoljade "öppna" filter som ger problem med LMM.
Det finns ju andra filter man sätter i orginal luftburk också.

Annars så ger dom högre insugsljud och tillför ingen ökad effekt.
Varför skulle det? Luftburken är inte en strypning.
Men vissa vill ju ha "bööööh"-ljudet det ger.
MickeM skrev: sön 23 maj 2021, 19:08 Det är främst inoljade "öppna" filter som ger problem med LMM.
Det finns ju andra filter man sätter i orginal luftburk också.

Annars så ger dom högre insugsljud och tillför ingen ökad effekt.
Varför skulle det? Luftburken är inte en strypning.
Men vissa vill ju ha "bööööh"-ljudet det ger.
Ok, öppna filter har jag aldrig haft. Enbart sportluftfilter i luftburken.
Enligt ditt tycke, pengar i sjön eller köra?
Malmstroem skrev: mån 24 maj 2021, 12:18 Pengar i sjön som utöver att det är bortkastat kan skapa problem. Det är inte ovanligt med problem på luftmassemätaren orsakade av öppna luftfilter.

Inget jag skulle sätta på någon bil i min ägo.
Nä men då är det lika bra att slopa den tanken helt och hållet. Är det Mann filter som är att föredra?
De sänker enbart prestandan då de tillåter varmluft att sugas in från motorutrymmet.
Värsta prestandasänkningen får du när bilen stannar för dig och LMM blir en dyr historia. ;-) LMM håller nämligen inte alltid för överflödet av olja som "skjuts in" mot tråden.

Om du nu trots råden ovan skaffar ett "sportfilter", tvätta och olja enl. anvisning samt skaffa en avskärmningslåda så det bidrar med något positivt mer än wuuutschhhh-ljudet.

Finns en anledning till att dessa filter inte återfinns på någon sportbil överhuvudtaget :-)
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]