Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Supereldare
Grabbens bil stannade för honom på väg från skolan idag. Jag mötte upp, och då startade bilen. Hade en biltema kodläsare med mej och den sade P2177. Raderade den och åkte iväg. Bilen gick bra en mil tills jag stannade vid en korsning. Då stannade den som om jag stängt av den. Efter lite malande startade den och gick hur bra som helst till vi kom hem. Då ställde jag den på tomgång. Då gick den några minuter för att sedan tvärstanna. Provade flera gånger. Den maler lite, sen går den
jättefint på tomgång för att sedan tvärdö efter några minuter. Provade säkert tio gånger. Nu fick jag inga felkoder.
Reservlampan till bränslet lyste, så jag åkte iväg och köpte 20 liter bensin och hällde i. Efter det gick den på tomgång tills jag stängde av den..
Den har ryckt lite några dagar säger grabben. Men när jag körde hem den gick den väldigt bra, och jag kände inga ryckningar innan den tvärdog.
Någon som har ett tips på vad man kan börja kolla efter?
Användarvisningsbild
av GLIZ
P2177 ska ha med läckage insugsrör att göra fick jag fram.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Supereldare
:crying: Får tanka och provköra lite på småvägar.. Inte kul för grabben att bli stående på 2.1 väg..
Går det komma åt bensinpumpen från någon lucka i golvet
Användarvisningsbild
av Erik Å
Supereldare skrev: fre 21 maj 2021, 22:35 Går det komma åt bensinpumpen från någon lucka i golvet
Finns inspektionsluckor under baksäte eller bagagerum, sök efter filmer på youtube typ V70 fuel pump
Användarvisningsbild
av Supereldare
Körde live diagnostik med en Icarsoft cr pro, idag. Med bilen igång står det att bränsletrycket är lågt, och nominellt bränsle tryck o kpa. Se bilder.
Bilagor
Wfo914.jpg
Wfo914.jpg (1.14 MiB) Visad 750 gånger
Wfo914 2.jpg
Wfo914 2.jpg (1023.37 KiB) Visad 750 gånger
Användarvisningsbild
av Supereldare
sicnarf skrev: fre 21 maj 2021, 19:03 Kan vara pumpen som krånglar pga lite bensin i tanken. Mindre än halv tank kan ge såna problem.
Har den svårt att pumpa vid låga nivåer? Eller tror du den är kass? Nu med lite mer bensin i tanken går ju bilen. ( dock lite ryckigt) Han köpte den för bara nån vecka sedan så det är första gången det varit låg nivå på bränslet..

Men jag undrar också om det där att bilen visar 0 kpa på bränsletrycket.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Bränslesystemet varierar beroende på bilmodell, modellår, motor du har. Bränsletrycket syns inte i på de äldsta modellerna.
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]