Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbe_s40
Tja ja och en kompis skulle montera en öppen dump på hans t4 som ja har haft på min men min står i garaget så han skulle låna den..
vi tog bort org dumpen på med dumplocket sen på med dumpen å allt
sen drog vi iväg då dumpade det inte något men den laddade 1,3-1,4
men ingen dump så vi stanade å kollade när han gasa öppna den sig inte när han släppte gasen?? men den gick som fan! sen när vi skulle åka till baks så laddaden 1,2-1,3 men när vi svängde av hem så laddade den helt plötsigt så laddade 0 på mättaren??? vi har kollat alla slangar å givare inge läkage.. böt till baka till org grejorna men ingen skillnad har turbon gett upp??? tack för snabba svar!!
MVH/ TOBBE
Användarvisningsbild
av Nexus
men om vi skiter i mätaren :wink: går bilen som innan eller sämre efter ert lilla laborerande :wink:
av Tobbe_s40
Den går lika dårligt???????

[quote="grammse"]men om vi skiter i mätaren :wink: går bilen som innan eller sämre efter ert lilla laborerande :wink:[/quote

]
Användarvisningsbild
av Nexus
går den lika illa som innan nu börja??? jag är dålig på turbo men det är nog vessgaten som styr något med laddningen eller hur det är ???Står den öppen kan det ju ej byggas upp något tryck?? Någon måste ju vara bra på TURBO här jag är det inte :oops:
Användarvisningsbild
av Lilja
Wastegaten är ju till för att släppa trycket. Om wastegaten har fastnat i öppet läge hade det börjat pysa rätt bra när turbon börjar ladda.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:Wastegaten är ju till för att släppa trycket. Om wastegaten har fastnat i öppet läge hade det börjat pysa rätt bra när turbon börjar ladda.
tack för du redde ut det för mig LILJA :wink: men jag tycker de ladda lite väl mycket men turbon rasar väll inte så fort??
Användarvisningsbild
av vetten
Wastegaten eller Wg-n är just precis det som sägs tidigare nämligen att släppa på laddtrycket vid det ladd som motorn är programmerade till om Wg-n skulle fastna i öppet läge så blir ju resultatet inget laddtryck så det kan ju vara en orsak. Kolla upp om det går att röra spjället till Wg-n men på kall motor så du slipper brännskador :cry: En viss risk finns ju att det är så illa att turbon har blåst sönder eftersom du ju laddade på lite väl mycket men jag tror mera på att det har blivit nått läckage mellan turbo och toppen kan vara en slang som spruckit eller nån skarv som har gått upp så kolla det först. Sen att inte dumpen funkade kan ju bero på att ni koippalade in den fel så att den inte fick "signal" att dumpa det brukar skötas med vakum, att du vill köra med öppen dump är väl upp till dej med risk för att motorn kommer att få fel bränsle/luftblandning eftersom du bara släpper övertrycket rakt ut vilket gör att motorn kommer att räkna fel vid nästa gaspådrag har du otur så förlorar du effekt istället för att få en snabbare spolupp som du kanske jagar eller är det bara fnyset vid dumpning kanske. Det bästa är att köra med orginaldumpen som återcirkulerar luften igen.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]