Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusR
KalleJ skrev:@MagnusR
Släng i optimerad programvara och eller tanka E85/BF98
Var hittar man sådan programvara? Jag kör redan på E85/B98 (hälften/hälften vid varje tankning) och det gör varken till eller från vad gäller det problemet. Testade att uppgradera till polestar 258 hk och det hjälpte inte heller. Problemet har blivit så stort så jag undviker vissa vägar där jag vet att jag måste hålla just över 50 konstant fart. Att öka till 60 hjälper men det är inte alltid man har möjlighet till det.

Jag funderar på om det är fel på min bil på så sätt att den växlar upp för tidigt eller att det är nåt fel på motorn då den inte klarar det varvtalet vid den hastigheten - ca 1100 rpm vid ca 52 km/h på 5an (svårt läsa av exakt). Kör man aktivt med aningen tyngre högerfot så finns så klart inte problemet men det är långt ifrån alltid trafiken tillåter det.
av S6024t
Tror inte man kan gämföra en 2,5 FT med en femcylinder D4,jag hade tidigare en -09 FT AUT, nu en ,-16 D4 AUT,AWD..Går inte att gämföra en FT och en D4 låda,båda 6 växlade.
av KalleJ
MagnusR skrev:
KalleJ skrev:@MagnusR
Släng i optimerad programvara och eller tanka E85/BF98
Var hittar man sådan programvara? Jag kör redan på E85/B98 (hälften/hälften vid varje tankning) och det gör varken till eller från vad gäller det problemet. Testade att uppgradera till polestar 258 hk och det hjälpte inte heller. Problemet har blivit så stort så jag undviker vissa vägar där jag vet att jag måste hålla just över 50 konstant fart. Att öka till 60 hjälper men det är inte alltid man har möjlighet till det.

Jag funderar på om det är fel på min bil på så sätt att den växlar upp för tidigt eller att det är nåt fel på motorn då den inte klarar det varvtalet vid den hastigheten - ca 1100 rpm vid ca 52 km/h på 5an (svårt läsa av exakt). Kör man aktivt med aningen tyngre högerfot så finns så klart inte problemet men det är långt ifrån alltid trafiken tillåter det.
Varför blandar du E85 med 98? 60-65% E85 och 95 borde vara samma oktan som som 50/50 98/E85

Ren E85 med riktig optimering så tuggar den inte lika hårt vid 50km/h. Du borde känna skillnad mellan E85 och 95 även utan optimering. Skillnaden blir lite tydligare bara.
Varven är fortfarande lika låga dok, men går att accelerera bättre, utan att behöva växla ner. Be verkstaden nolla adaptionen på lådan och eventuellt oljebyte då samtidigt annars.
av MagnusR
peckapecan skrev: mån 17 maj 2021, 19:12 Prova spola lådan. gjorde underverk med min
Gjorde det att den växlade vid andra hastigheter? Mitt problem är att den lägger i 5an just efter 50 om man kör lugnt och det fixar inte motorn utan att gå tungt. Har samma problem med 4an vid ca 40. 6an går inte i förrän 80 dock och det klarar motorn bra
av peckapecan
Den växlade hårdare och var i mitt tycke lite sen med att växla ner , tyckte absolut det blev bättre, nu har jag iof inte kollat varv och hastighet pga detta problem
är så pass litet att det inte stör
Användarvisningsbild
av apersson850
Oljebyte i växellådan påverkar växlingskvalitén. Mer eller mindre, beroende på hur skitig oljan var före bytet. Men det påverkar inte när lådan vill växla. Det styrs av TCM.
av KalleJ
Är väl rätt ganska tydligt att den har mjukvara som är mer anpassad till diesel motorer och eller minsta möjliga utsläpp. Därav E85 med mer vrid och förtändning.
Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]

Vida 2014D

ladda ner och bränn en dvd,

Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]