Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manu82
*pettson* skrev:
manu82 skrev:Hjullagrena är testade =>ok
är dom testade genom att hissa bilen och hålla en hand på fjädern medans du rullar hjulet för hand?.. Darrar det i fjädern är lagret kasst. Dessa lager måste INTE glappa för att vara kassa.
Jep det är testat
Användarvisningsbild
av oaka
Byt Stabilisatorstaget 129 på biltema.... jag kan nästan sätta en peng på att det är där problemet är.... minns att det lät märkligt från min bil...kan nästan låta från alla håll på nå vis
.fick tips ang detta och böt den delen = ljudet borta
av manu82
oaka skrev:Byt Stabilisatorstaget 129 på biltema.... jag kan nästan sätta en peng på att det är där problemet är.... minns att det lät märkligt från min bil...kan nästan låta från alla håll på nå vis
.fick tips ang detta och böt den delen = ljudet borta

Båda sidornas stabilisatorstag är bytta men de hjälpte inte, hur slipper man lättast och se/byta motorkuddarna som är under motorn? det var väl 2st?
av blueride
den högra kudden kan du kolla om du tar bort höger framhjul, tar bort en liten skruv som håller in en del innerskärmen i plast, viker du sedan undan innerskärmen ser du den högra motorkudden.

Min har blivit kass för jag hade en trasig vevaxeltätning på den sidan och då kom det olja på kudden och med tiden släppte vulkningen på kudden.

/marcus
av *pettson*
blueride skrev:den högra kudden kan du kolla om du tar bort höger framhjul, tar bort en liten skruv som håller in en del innerskärmen i plast, viker du sedan undan innerskärmen ser du den högra motorkudden.

Min har blivit kass för jag hade en trasig vevaxeltätning på den sidan och då kom det olja på kudden och med tiden släppte vulkningen på kudden.

/marcus
Det är lugnt.. känn ingen skuld.. även om där varit snustorrt släpper vulkningen efter ett tag..
av blueride
:( är det vibrationerna som gör att vulkningen ger med sig? min spis skakar rätt bra, speciellt på tomgång.

Har funderat på om man kan sänka tomgångsvarvet från 840 rpm ner till typ 700-750 rpm för och minska skaket, känns som den idag ligger på sämsta möjliga varvtal skakmässigt. antar att man måste koda om styrboxen på nåt sätt, någon testat detta?
av manu82
En annan sak som där också är e att ratten va tidigare vriden lite till höger men nu har den blivit vriden till vänster ca 1/6 varv det har troligen med samma att göra. eller??
av *pettson*
blueride skrev::( är det vibrationerna som gör att vulkningen ger med sig? min spis skakar rätt bra, speciellt på tomgång.

Har funderat på om man kan sänka tomgångsvarvet från 840 rpm ner till typ 700-750 rpm för och minska skaket, känns som den idag ligger på sämsta möjliga varvtal skakmässigt. antar att man måste koda om styrboxen på nåt sätt, någon testat detta?
nej det är en usel konstruktion som gör att det släpper.. det märks bäst på volvos pris på en ny.. vore den bra kostade den inte mycket. MEN den säljer som smör och kostar alldeles för mycket enligt mej.
av blueride
aha..

Låter som det finns utrymme för och hitta på nåt eget kanske. Så trist med såna bitar som du beskriver pettson, jag blir bara så trött på sånt, men dom skall väl leva av nåt dom oxå..

Tack för bra svar!
av Stefan1
Kan bara säga att jag hade ett typ skumt ljud förut när jag svängde. jag bytte övremotorfästes bussningen och sedan dess har det varit tyst (i alla fall det ljudet) kom när jag svängde vid olika tillfällen. min bussning var totalslut.

(lite olika hur det se ut på olika modeller som jag fattar det är det utbyte av bussningen på 98 och bakåt och hela fästet med bussning på vissa 99 men alla efter 99)

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]