Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enghult
Hej!

Jag har en V70-99 2.5 SE med Volvo Guard.

Nu på slutet har bilens larm börjat tuta ett tag efter att jag låst med fjärrlåset. Det går en liten stund, sedan låter det som det är några relän som drar och då går larmet.
Ibland funkar det, ibland inte.

Jag har även haft vissa problem med torkarmotorn på bakrutan.
Den går inte ibland så därför misstänker jag att problemet kan sitta i bakluckan?

Jag har kollat några trådar här och har även pratat med Volvos verkstad. Enligt dom är detta första generationen av larm och den är inte så "intelligent" som dom senare.
En diagnos av larmet kostar 1000 spänn!

Min plan var att först testa att koppla ur / kortsluta kretsen i bakluckan.
Verkar det vara en bra första test?

Jag har Haynes Gör-Det-Själv handbok och enligt den ska det finnas en brytare på bakluckan som går till centrallåsets styrenhet (anslutning A7)
Är det den jag ska koppla ur?

Alla tänkbara tips är välkomna!

MVH
/Martin
av Mayhem
Min sambo har precis samma problem med sin v70 -00. Volvo säger att det har att göra med värmetrådarna i bakrutan. Om man inte är noga med att rengöra rutan emellanåt så går trådarna av och det enda som återstår är att byta ruta :cry: (eller byta någon programvara?) :)
av Fisketorp
Mayhem skrev:Min sambo har precis samma problem med sin v70 -00. Volvo säger att det har att göra med värmetrådarna i bakrutan. Om man inte är noga med att rengöra rutan emellanåt så går trådarna av och det enda som återstår är att byta ruta :cry: (eller byta någon programvara?) :)
Du behöver inte alls byta ruta..
om du gör som Bosse Bildoktorn=P

Tar en multimeter(andvänd summer funktionen), och felsöker varje tråd framtill du kommer till den brytna punkten, sedan penslar du på en form av "kontaktfärg" är iallafall ett ledande medel som kan köpas på elfirmor/järnaffär??

Aldrig provat men det låter som det borde funka

//Martin
av enghult
Hej!

Tack för tips!

Jag hade bilen på rep för ett tag seden och då fick dom kolla på detta.
Volvoverkstaden tog som sagt 1000 spänn för att läsa av felkoden :evil:
Sedan "lagade" dom tråden på ena baksidrutan med ledande lim. Det är alltså inte värmetråden i bakrutan, utan separata trådar som går i sidobakrutoprna som är kopplade till larmet.
Användarvisningsbild
av #27
enghult skrev: Jag har även haft vissa problem med torkarmotorn på bakrutan.
Den går inte ibland så därför misstänker jag att problemet kan sitta i bakluckan?
När jag läser att du har problem med torkaren också så skulle jag syna kablarna som går i vänster gångjärn ordentligt..

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!