Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
¤Har du provat tagit bort alla stift?
¤Och dragit runt den för hand?
På vevaxeln.........
av hno12
Libbe skrev: mån 03 maj 2021, 20:43 ¤Har du provat tagit bort alla stift?
¤Och dragit runt den för hand?
På vevaxeln.........
Syftar du på att byta ut tändstiften?
Dra runt svänghjulet? Vad är jag ute efter där?
av Libbe
Missljud lär du väl höra!
och säkert känna i skaftet?
Om det är ngt knas?
av hno12
Libbe skrev: mån 03 maj 2021, 22:14 Missljud lär du väl höra!
och säkert känna i skaftet?
Om det är ngt knas?
Höra, ja. Men känna, där vill jag nog påstå är bortom min tekniska förmåga. Har aldrig testat att dra runt för hand. Så jag vet inte vad som skulle va ok och inte ok :-)
av Libbe
Tar ur stiften,då det går lättare att dra runt vevaxeln.......
Ta bort höger däck + lite av innerskärmen.....Sätt dit en Hylsa med förlängare på Vevaxeln.
Dra runt vevaxeln ett par varv och lyssna efter eventuella "knack" ljud eller något annat som kan tänkas "ta emot"
Vevaxeln skall kunnas dra runt med handkraft.......
av MickeM
hno12 skrev: lör 01 maj 2021, 18:05 Här är länken till mitt klipp https://www.youtube.com/embed/KttcGMv8hXs

:-)
Strax eftet att motorn startat låter det som något rasslande som skulle kunna vara något som är drivet av multiremmen.
Man hör det också när du gasar till.

Du kan testa att starta utan multiremmen.
Notera FÖRST exakt hur remmen är dragen så slipper du fundera sedan.
Med remmen borta kan du snurra på alla hjulen och lyssna. Känn också så frihjulet i generatorns remskiva fungerar. (Ska slira åt ena hållet om du hastigt vrider fram/bak)

Själva "Tickandet" man hör på tomgångsvarv som flera refererar till tyckte jag inte lät särskilt onormalt. Motorn har en tickande gång. Vitblockarna har ganska högljudda insprutningsventiler, tex.

Men tickar den onormalt högt, kan du faktiskt först kolla så den inte läcker avgas mellan grenröret och topplock. Det kan låta tickande med läcka nära motorn, speciellt när motorn "tar i".

Men jag tycker också att du ska ta hjälp av någon som startar och göra ett längre klipp.

Samt försök beskriv mer precis vilket ljud du avser.
av hno12
MickeM skrev: tis 04 maj 2021, 06:50
hno12 skrev: lör 01 maj 2021, 18:05 Här är länken till mitt klipp https://www.youtube.com/embed/KttcGMv8hXs

:-)
Strax eftet att motorn startat låter det som något rasslande som skulle kunna vara något som är drivet av multiremmen.
Man hör det också när du gasar till.

Du kan testa att starta utan multiremmen.
Notera FÖRST exakt hur remmen är dragen så slipper du fundera sedan.
Med remmen borta kan du snurra på alla hjulen och lyssna. Känn också så frihjulet i generatorns remskiva fungerar. (Ska slira åt ena hållet om du hastigt vrider fram/bak)

Själva "Tickandet" man hör på tomgångsvarv som flera refererar till tyckte jag inte lät särskilt onormalt. Motorn har en tickande gång. Vitblockarna har ganska högljudda insprutningsventiler, tex.

Men tickar den onormalt högt, kan du faktiskt först kolla så den inte läcker avgas mellan grenröret och topplock. Det kan låta tickande med läcka nära motorn, speciellt när motorn "tar i".

Men jag tycker också att du ska ta hjälp av någon som startar och göra ett längre klipp.

Samt försök beskriv mer precis vilket ljud du avser.
Kul att du nämner remmar. För när jag skulle ta över bilen så servades den. Då byttes bland annat "generatorremmen" sa mekanikern utöver den vanliga bas servicen.
Sen tycker jag inte att den tickar onormalt högt eller så. Men om jag jämför med andras v70 med samma motor så låter dom inte helt identiskt med min.
Jag har en tid bokad om ett par veckor hos en mindre verkstad för byte av hjullagrena fram. Tänkte passa på att låta mekanikern se över missljudet också när bilen ändå är hos dom.
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)