Cotag skrev:Det kom ju också uppdaterade regler för A-traktorbygge häromåret.
Förut var man i princip tvungen att bygga in en extra växellåda och köra på motorns maxvarv i 30 km/h.
I nya reglerna behövs inte det utan man "stryper" bara varvtalet elektroniskt med omprogrammering av motorns styrbox. Sen är det lite regler kring att begränsa passagerarmöjligheterna och viktfördelning på axlarna mm innan man kan registrera.
Bilarna blir ju därför också relativt orörda och återställbara.
Vet inte hur olycksstatistiken ser ut för dessa fordon nuförtiden, men en höjning till 50 eller 60 tycker jag spontant vore rimligt.
Tror inte någon varit nöjd om det dykt upp en massa EPA/A-Traktor på Motorvägen

Kravet idag är att fordonet ska vara konstruerat för minst 40 km/h. Slänger man upp och gör så att max hastighet på en sådan blir 50 eller 60? Jadu, då kan vi nog få bekymmer.
Visst, man kan ändra i lagen så det blir undantag och dessa iheller inte är tillåtna. Men en höjning till 50 känns orimligt för dessa fordon med tanke på att det finns fordon från flera generationer sen som inte är lämpade att köras i högre hastighet.
Ungarna får väl köpa en riktig B-Traktor istället och gliiiiida runt i 50! Fast inte på motorvägen

Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription,
V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer