Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Vi mätte ripplet häromdan med ett dyrt kalibrerat oskilloskop, vi mätte över batteriet (1-2år alltid välladdat) till att börja med, nästa steg blir väl att mäta direkt över generatorn..
Han som äger oskilloskopet vet dock inte så mycket om vad som är normalt när det kommer till bil-el.. Så vi undrar om någon kan säga om ripplet (se bild) är normalt..?
Bilen är en V50 1,8F MY08 18000mil.
20210401_152305.jpg
20210401_152305.jpg (631.14 KiB) Visad 1200 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Blir gärna sådär pga induktansen i jordledningen från oscilloskop-proben. Jag tror inte de spikarna finns över batteriet på riktigt, det ser bara ut så..
av Okalettos
Motorn igång såklart..
"Och sen förstår jag inte riktigt... 2.8VAC? Ett bilbatteri är DC, inte AC."
Ja batteriet är DC men nås ju av ripplet ('överlagrad växelspänning') från generatorn..
av Okalettos
Erik Å skrev: mån 19 apr 2021, 01:09 Blir gärna sådär pga induktansen i jordledningen från oscilloskop-proben. Jag tror inte de spikarna finns över batteriet på riktigt, det ser bara ut så..
Hej Erik, berättade vad du skrivit för min vän som mätt.. Han blev 'arg' ;).. Han har jobbat med el/elektronik hela sitt liv och är väldigt eftertraktad hos olika industrier m.m. ;) och har dyr regelbundet kalibrerad utrustning med kompensations-finesser (som han tar med sig om företagen saknar egen utrustning) och menar att mätningen på min bil är korrekt tolkad..
Men hursomhelst.. Nu har vi mätt på en annan bil (med samma oskilloskop), dock ej V50, men ändå.. På den blev det som mest 250mV rippel, utan några 'spikar'..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tittar du i ISO 7637-2 (som numera är ersatt av en nyare spec men med ungefär samma innehåll, minns inte vad den heter) så visar den att all bilelektronik konstrueras (och testas) för att fungera i mycket värre störmiljö än så. Men visst kan man fundera på vad spikarna kommer ifrån. Jag tror som sagt att ett friskt batteri borde absorbera dem, det fungerar i praktiken som en jättekondensator. Men mäter man i kablaget några decimeter (tumregel: 1mm kabel = 1nH) bort från batteriet så gör ledningsinduktansera att filterverkan upphör.
Jag antar att *peak detect" är påslaget på oscilloscopet, kanska läge att stänga av för att inte fånga onödigt korta spikar..
Jag blev "tilldelad" ett snarlikt Tektronix oscilloscope på jobbet, måste erkänna jag är inte alls kompis med det :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
Hej Erik, ja det är möjligt att tidsrymden är 'orimligt kort' vid mätningen.. Men ja precis, vad beror spikarna på.. Och min egentliga fundering, kan de förkorta livslängden för vissa komponenter som sitter i nån databox..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: mån 19 apr 2021, 22:05 .. kan de förkorta livslängden för vissa komponenter som sitter i nån databox..
Testpulserna i ISO 7637-2 har en amplitud uppåt 100V. Det är den vi konstruerar elektronik emot (hoppas alla andra leverantörer gör det också :P ) 2.8V känns rätt så försumbart.
Beskrivs t.ex. i detta TI-dokument (ISO-standarder är inte fritt tillgängliga)- Börja läs på sida 5, sluta på 12
Titta på puls 1, 2a, 3a, 3b. Puls 1 är för övrigt inte relevant i nyare bilare som inte bryter 12V med tändningslåset men det tenderar biltillverkarna att "glömma", iaf den på Hisingen :-)
https://www.ti.com/lit/ug/tiduc41/tiduc41.pdf

Den nyare standarden heter uppenbarligen ISO 16750-2. Men den innehåller i princip samma testpulser plus någon enstaka ny ;-)
Sen kan ju transienterna föralldel tyda på att något håller på att gå sönder, t.ex. generatorn.
Är jordflätorna fräscha? Det är viktigt.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]