Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Driftsäker, bensin, bil till bra pris, låter som en 3,2. Om det nu finns någon till salu. De är nästan lika sällsynta som tänder på höns.
Användarvisningsbild
av Hasse53
3.2 är en rak sexa tillverkad i Fords numera nedlagda motorfabrik i England, avsedd framförallt för USA marknaden. Det finna 4 st V70 3.2 till salu på blocket.

Mitt eget val är nog någon av turbofemmorna 2.5T eller 2.5FT eller eventuellt en sen 2016 T4 med Volvos VEA motor(2 liter turbo). Ford i all ära, men jag litar mer på Skövde spisarna...
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V7003
Skall du köra långt, dvs ca 2tmil/år så överväg diesel. Jag har en My11 D3, dvs 2liters motor med automat och summum paket. Suverän. Bifuel, eller gashybrider är lite osäkra kort i längden, beträffande gastankens livslängd, resp etanolens slitpåverkan på servicebehovet. Antingen ren bensin (som drar rätt mycket) eller bara diesel. Men du måste köra rätt långt; brytpunkten till break-even ligger kring 1,7 tmli/år när dieseln börjar bli mer ekonomisk. Dieselmotorn har en längre livslängd också, fast staten hatar dessa oljebrännarna. Räkna med med fler restriktioner som straffar dieselbilar i framtiden.
av William85
Håller med ovan, kan du tänka dig diesel har du det stora utbudet där. Farsan köpte nyligen en 2015 D3 Automat, trevlig drivlina och förhoppningsvis pålitlig 5 cylindrig Volvomotor. (Sista året med den på 2015 om jag inte minns fel) Han kör inte jättemycket men uppskattar den låga förbrukningen och skatten är bara ca 2000kr.
av berrabus
V7003 skrev:Skall du köra långt, dvs ca 2tmil/år så överväg diesel. Jag har en My11 D3, dvs 2liters motor med automat och summum paket. Suverän. Bifuel, eller gashybrider är lite osäkra kort i längden, beträffande gastankens livslängd, resp etanolens slitpåverkan på servicebehovet. Antingen ren bensin (som drar rätt mycket) eller bara diesel. Men du måste köra rätt långt; brytpunkten till break-even ligger kring 1,7 tmli/år när dieseln börjar bli mer ekonomisk. Dieselmotorn har en längre livslängd också, fast staten hatar dessa oljebrännarna. Räkna med med fler restriktioner som straffar dieselbilar i framtiden.
Vad ligger till grund för att break even ligger vi 1700 mil/år?
Användarvisningsbild
av V7003
@berrabus, Enkel matematik ;) "Elementärt, min kära Wattson." Låt mig säga såhär: Bilens pris/ålder/utrustning/skick/mil som man jämför mellan bensinare vs. diesel. Sedan adderar man förbrukning (för en given årlig körsträcka), skatt, försäkring. Här är svårigheten att förutse bränsleprisets utveckling - som det ser ut nu så det blir större skillnad mellan diesel-bensin framöver -, men för enkelhetens skull räkna på dagspriset.
Svårare är det inte egentligen. Bara för att belysa en aspekt: En D3 (exvis min) har en genomsnittsförbrukning på ca 0,63l/mil, en motsvarande bensinare har 0,8l/mil. Dieselpriset 15,77kr/l (Ingo), bensinens dagspris 15,49kr/l (Ingo). Kör du 1000 mil/ år så kostar bensinen 12392 kr, dieseln kostar 9935 kr. Men sen skall man inte glömma skatten som är ca två tusingar dyrare för en diesel. För min fd. bil är servicen lite dyrare också. Men ok, brytpunkten ligger kanske lite lägre rent allmänt. Jag hade lite otur med vissa fel (multirem och generatorhaveri, samt parkeringsvärmare) som gjorde att kalkylen försköts uppåt. Glömde tillägga att min årliga driftskostnad, service och amortering borträknad, men med en körsträcka på 2000mil/år ligger på ca 29 tkr.

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]