- fre 02 apr 2021, 22:45
@berrabus, Enkel matematik ;) "Elementärt, min kära Wattson." Låt mig säga såhär: Bilens pris/ålder/utrustning/skick/mil som man jämför mellan bensinare vs. diesel. Sedan adderar man förbrukning (för en given årlig körsträcka), skatt, försäkring. Här är svårigheten att förutse bränsleprisets utveckling - som det ser ut nu så det blir större skillnad mellan diesel-bensin framöver -, men för enkelhetens skull räkna på dagspriset.
Svårare är det inte egentligen. Bara för att belysa en aspekt: En D3 (exvis min) har en genomsnittsförbrukning på ca 0,63l/mil, en motsvarande bensinare har 0,8l/mil. Dieselpriset 15,77kr/l (Ingo), bensinens dagspris 15,49kr/l (Ingo). Kör du 1000 mil/ år så kostar bensinen 12392 kr, dieseln kostar 9935 kr. Men sen skall man inte glömma skatten som är ca två tusingar dyrare för en diesel. För min fd. bil är servicen lite dyrare också. Men ok, brytpunkten ligger kanske lite lägre rent allmänt. Jag hade lite otur med vissa fel (multirem och generatorhaveri, samt parkeringsvärmare) som gjorde att kalkylen försköts uppåt. Glömde tillägga att min årliga driftskostnad, service och amortering borträknad, men med en körsträcka på 2000mil/år ligger på ca 29 tkr.
Opel Rekord 1700, Volvo 244GL aut, Golf MkII, Fiat Tipo 1,6, Mercedes 230, Citroën BX 1,4, Suzuki Baleno 1,6 GLX, Hyundai i10, Mercedes A170, V70 MY03, Golf MKVII, Chrysler Lebaron '93 3l V6 conv, Seat Arona, V70 D3 My11 Summum (skrotad pga olycka), nu: MB C200 T-CDI. Entusiastbil: ingen fn :(