Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikkiz
#1435802
Bytte nyligen från bmw 320d -16 till en v90 d3 aut -18
Gillar Volvon bättre på alla sätt.
Går tystare, bekvämare, är rymligare och är avslappnad och trevlig å köra.
Känns även modernare än bmwn.
Valde oxå mellan d3 och d4 och råkade hitta en d3 till rätt pris så det blev en sån.
Till vardagskörning räcker d3 tycker jag men i högre farter e d4 lite rappare.
Köper du en d3 awd så kan du skrämma upp den till 240hk med bsr :-D

Lycka till med ditt köp
av TobiasHieta
#1436042
Stirra dig inte blind på Diesel är mitt tips. Alla sa till mig att man borde ha en Diesel - men vi fick en bra pris på en T4 och är supernöjda - nu kör vi inte så jättemycket, så om du ligger över 1000mil / år är nog Diesel bättre för ekonomin, men T4 kan man få lite billigare ofta och den har mer kraft än vad du behöver så länge du inte ska ha tungt släp.
Användarvisningsbild
av bem
#1436134
Glöm inte V90 Cross Country som är lite "råare" och högre. Min granne köpte en V90 Cross Country 2018 för några veckor sen, tror den passerat 4000 mil och lite till. Man slipper Malus- (straff-) skatten på bilar tagna i trafik före 1 juli 2018.
Du får läsa på om exakta förutsättningarna:
https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus
Skall du t.ex. ha en V90 och vill undvika straffskatten de 3 första åren är det före det datumet du skall leta efter i så fall. Tror den V90 Cross Country grannen har ligger på ca. 2500 kr i skatt per år. Är väl rätt OK ändå, det är en D4 dieselmotor i den bilen (kikade nyss ut genom fönster och kunde se det).
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1436751
Christian1984 skrev: sön 14 mar 2021, 13:06 Som sagt jag går i tankarna av att köpa en volvo v90 och det jag tittar på främst är en d3-d4 årsmodell 16 till 18 prisklass kanske runt 220.000 och jag har en inbytes bil också volkswagen golf 2016 som är ganska bra i andra hans värde så det jag undrar över om det finns några för och nackdelar ?
Få se nu, V90 kom 2016. Det brukar alltid vara lite barnsjukdomar på bilar så kanske klokt välja nån/några årgångar senare så de flesta barnsjukdomarna är ur världen.
En sak som du kanske kommer råka ut för är det s.k. låskisteproblemet på bakdörrarna. Det finns en speciell tråd om det här på forumet. I korthet så är det så att låskistorna fryser på vintern för många och då kan du inte öppna bakdörrarna utifrån och vissa kan inte inifrån heller. Volvo har väl bytt både på garanti och goodwill (det vet nog nån här).
Rätt dyrt att åtgärda så om du åker på det problemet och vill byta låskistorna för att komma tillrätta med problemet så kan det bli en dyr historia för dig. Om detta är viktigt för dig kanske du bör kolla om den V90 du letar efter har fått låskistorna utbytta mot sådana som löser problemet once and for all.
Personligen skulle jag nog välja D4 eller T4, jag har en D3 i min nuvarande V70 MY14 och den har inte många hk, 136 st bara. Helt OK för arbetspendling som jag haft bilen till men omkörningar får man planera hyfsat, det händer inte jättemycket när jag trycker på gaspedalen ner i golvet tills det tar stopp.
19 tum hjul jag såg du tråna efter: bilen blir lite mer stötig med det, men har bilen aktivt chassi med luftfjädring skall det visst bli bättre komfort och kompenserar en del. Det är 19 tum hjul på min V90 T6 Recharge som levereras ny till mig om ett tag och jag har provkört en sådan V90 i 4 dagar med 19 tum hjul och den var ganska "hoppig" på grusväg med lite gropar här och där. Bilen hade inte aktivt chassi med luftfjädring och det har inte min nya V90 T6 Recharge heller (tyckte det var lite för mycket pengar för att välja till det också).
Om du skall "trimma" motorn med 3:e part optimering så är det väl bättre du väljer t.ex. en D4 så har du lite extra hk från början så blir det ju rätt många hk efter optimeringen. Nån speciell anledning varför du inte väljer Polestar optimering istället för BSR optimering? (jag är bara nyfiken)
Sen får du sätta dig att läsa om vilka paket och andra extra tillbehör en V90 kan ha olika årgångar och se så de V90 du är intresserad av verkligen har det du har på "måsta ha" listan.
Har för mig jag läste att V90 D3 fanns med 6-växlad automat så det kan ju kanske vara bättre hålla sig till de med 8-växlad automat som är allenarådande nuförtiden i Volvos automatväxlade bilar? Blir väl lite mjukare och kanske ekonomisk gång med 8-växlad låda?
/Bo
Användarvisningsbild
av rylle
#1436762
Vi har 19'' på sommar och 18'' på vinter, hade varit intressant att testa båda dimentionerna 18 & 19 på samma dag, så man fick chansen att känna på riktigt. Jag var lite "rädd" att 19 på sommar skulle bli för slagit men steget från V70 till 90 kanske dolde detta, är jäkligt nöjd med chassit jmf V70 ser fram emot att få lägga på sommarrämmarna igen...
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1436770
Håller med där.. tycker oxå chassiet på v90 e en fullträff, iaf jmf med äldre volvomodeller.
Kör 18” på min och tycker det e perfekt. Lagom fast men ändå inte obekvämt. :-D
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1436773
bem skrev: lör 20 mar 2021, 11:06
Christian1984 skrev: sön 14 mar 2021, 13:06 Som sagt jag går i tankarna av att köpa en volvo v90 och det jag tittar på främst är en d3-d4 årsmodell 16 till 18 prisklass kanske runt 220.000 och jag har en inbytes bil också volkswagen golf 2016 som är ganska bra i andra hans värde så det jag undrar över om det finns några för och nackdelar ?
Få se nu, V90 kom 2016. Det brukar alltid vara lite barnsjukdomar på bilar så kanske klokt välja nån/några årgångar senare så de flesta barnsjukdomarna är ur världen.
En sak som du kanske kommer råka ut för är det s.k. låskisteproblemet på bakdörrarna. Det finns en speciell tråd om det här på forumet. I korthet så är det så att låskistorna fryser på vintern för många och då kan du inte öppna bakdörrarna utifrån och vissa kan inte inifrån heller. Volvo har väl bytt både på garanti och goodwill (det vet nog nån här).
Rätt dyrt att åtgärda så om du åker på det problemet och vill byta låskistorna för att komma tillrätta med problemet så kan det bli en dyr historia för dig. Om detta är viktigt för dig kanske du bör kolla om den V90 du letar efter har fått låskistorna utbytta mot sådana som löser problemet once and for all.
Personligen skulle jag nog välja D4 eller T4, jag har en D3 i min nuvarande V70 MY14 och den har inte många hk, 136 st bara. Helt OK för arbetspendling som jag haft bilen till men omkörningar får man planera hyfsat, det händer inte jättemycket när jag trycker på gaspedalen ner i golvet tills det tar stopp.
19 tum hjul jag såg du tråna efter: bilen blir lite mer stötig med det, men har bilen aktivt chassi med luftfjädring skall det visst bli bättre komfort och kompenserar en del. Det är 19 tum hjul på min V90 T6 Recharge som levereras ny till mig om ett tag och jag har provkört en sådan V90 i 4 dagar med 19 tum hjul och den var ganska "hoppig" på grusväg med lite gropar här och där. Bilen hade inte aktivt chassi med luftfjädring och det har inte min nya V90 T6 Recharge heller (tyckte det var lite för mycket pengar för att välja till det också).
Om du skall "trimma" motorn med 3:e part optimering så är det väl bättre du väljer t.ex. en D4 så har du lite extra hk från början så blir det ju rätt många hk efter optimeringen. Nån speciell anledning varför du inte väljer Polestar optimering istället för BSR optimering? (jag är bara nyfiken)
Sen får du sätta dig att läsa om vilka paket och andra extra tillbehör en V90 kan ha olika årgångar och se så de V90 du är intresserad av verkligen har det du har på "måsta ha" listan.
Har för mig jag läste att V90 D3 fanns med 6-växlad automat så det kan ju kanske vara bättre hålla sig till de med 8-växlad automat som är allenarådande nuförtiden i Volvos automatväxlade bilar? Blir väl lite mjukare och kanske ekonomisk gång med 8-växlad låda?
/Bo
Kan ju bara svara för mig själv men polestar känns ju som pengar i sjön iaf om nybilsgarantin gått ut.
D4:
Polestar 190hk -> 200hk, 400nm ->440nm
Bsr 190hk -> 259hk, 400nm ->516nm

Sen som alltid får man ju köra med förstånd och tätare oljebyten så grejjerna håller.

Låskistor verkar man byta på goodwill iaf om bilen är tillräckligt ny.

Och ett annat fel är lamporna bak som tar in fukt. Har fått alla mina bytta gratis på min MY18
Användarvisningsbild
av rylle
#1436783
Angående Polestar vs BSR
http://sv.bsr.se/las-mer/machine_warranty?popup
GARANTIN UPPHÖR
Garantin upphör 1 år efter ”datum för trimning/uppgradering” eller 4 år från första inregistreringsdag eller vid mätarställning 12 000 mil (även om 1 år ej förflutet efter uppgradering).
Garantin upphör om service ej utförs enligt servicebok.
Garantin är kopplad till företag/privatperson som köper BSR:s produkter. Om ägarbyte sker av fordon gäller garantin således ej för ny ägare

BSR verkar nice om man kan klara sig från ev. konsekvenser/förlust av andrhandsvärde... (där av Polestar för mig) Åkt en A6 Quatro med BSR, ruskigt bra drag ;-)

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]