Christian1984 skrev: ↑sön 14 mar 2021, 13:06
Som sagt jag går i tankarna av att köpa en volvo v90 och det jag tittar på främst är en d3-d4 årsmodell 16 till 18 prisklass kanske runt 220.000 och jag har en inbytes bil också volkswagen golf 2016 som är ganska bra i andra hans värde så det jag undrar över om det finns några för och nackdelar ?
Få se nu, V90 kom 2016. Det brukar alltid vara lite barnsjukdomar på bilar så kanske klokt välja nån/några årgångar senare så de flesta barnsjukdomarna är ur världen.
En sak som du kanske kommer råka ut för är det s.k. låskisteproblemet på bakdörrarna. Det finns en speciell tråd om det här på forumet. I korthet så är det så att låskistorna fryser på vintern för många och då kan du inte öppna bakdörrarna utifrån och vissa kan inte inifrån heller. Volvo har väl bytt både på garanti och goodwill (det vet nog nån här).
Rätt dyrt att åtgärda så om du åker på det problemet och vill byta låskistorna för att komma tillrätta med problemet så kan det bli en dyr historia för dig. Om detta är viktigt för dig kanske du bör kolla om den V90 du letar efter har fått låskistorna utbytta mot sådana som löser problemet once and for all.
Personligen skulle jag nog välja D4 eller T4, jag har en D3 i min nuvarande V70 MY14 och den har inte många hk, 136 st bara. Helt OK för arbetspendling som jag haft bilen till men omkörningar får man planera hyfsat, det händer inte jättemycket när jag trycker på gaspedalen ner i golvet tills det tar stopp.
19 tum hjul jag såg du tråna efter: bilen blir lite mer stötig med det, men har bilen aktivt chassi med luftfjädring skall det visst bli bättre komfort och kompenserar en del. Det är 19 tum hjul på min V90 T6 Recharge som levereras ny till mig om ett tag och jag har provkört en sådan V90 i 4 dagar med 19 tum hjul och den var ganska "hoppig" på grusväg med lite gropar här och där. Bilen hade inte aktivt chassi med luftfjädring och det har inte min nya V90 T6 Recharge heller (tyckte det var lite för mycket pengar för att välja till det också).
Om du skall "trimma" motorn med 3:e part optimering så är det väl bättre du väljer t.ex. en D4 så har du lite extra hk från början så blir det ju rätt många hk efter optimeringen. Nån speciell anledning varför du inte väljer Polestar optimering istället för BSR optimering? (jag är bara nyfiken)
Sen får du sätta dig att läsa om vilka paket och andra extra tillbehör en V90 kan ha olika årgångar och se så de V90 du är intresserad av verkligen har det du har på "måsta ha" listan.
Har för mig jag läste att V90 D3 fanns med 6-växlad automat så det kan ju kanske vara bättre hålla sig till de med 8-växlad automat som är allenarådande nuförtiden i Volvos automatväxlade bilar? Blir väl lite mjukare och kanske ekonomisk gång med 8-växlad låda?
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.