Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Som titeln säger köpa ford focus.
Motorn knackar men inte ventiler (tror jag) ett lite mer dovt knackande och motorn ruskar lite mer än vad den borde. Min positiva tanke om det är en cylinder som inte tänder. 2.0 FlexiFuel. Vad kan det vara? Ventiler, nått lager...?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Ingen Fård på våran gård!!! Ett mycket bra råd, tycker jag. :-D ( undantag för USA Fordar typ gamla Mustang)

Nä, sämre bilar finns nog inte, sett till kvalitet.
Användarvisningsbild
av GLIZ
EbbevonVolvo skrev:Ingen Fård på våran gård!!! Ett mycket bra råd, tycker jag. :-D ( undantag för USA Fordar typ gamla Mustang)

Ok. Det va ju inte min undring.
Finns alltid någon som vill ha en ford. Undrar här om det är ett allvarligt fel som sitter lite djupare in i motorn eller om det kan åtgärdas om man byter lite komponenter kring motorn. Den verkar "glödtända" några sekunder efter man stängt av den också.

av MickeM
Motorer som inte tänder på alla "tuffar" mer än knackar. Knackningar är nästan alltid väldigt tråkiga saker.
Om det inte är något utvändigt som skakar.

Läcka i avgasgrenrör kan låta som knackningar faktiskt, men inte samtidigt som misständning.
Då har du två olika fel.
Möjligt, men...

Låter lite som en "can of worms".

Kör i alla en OBD scan på den. Forscan är ju billigt att abonnera en dag och ska funka med bättre modeller av ELM tror jag
Finns ingen felkod som lätt förklarar misständningar så är det riktigt riskabelt.

Du skriver inte årsmodell, men generellt är Focus mycket billiga när dom är ok. Så det finns inte mycket "kött på benen" med att laga en billig
Kan snabbt bli mycket dyr, även om man grejar själv.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Ok. Har tänkt ut två scenarion.
1 göra iordning och sälja
2 plocka delar och sälja
Ett tredje finns också. Avstå från att köpa.

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Kan vara tändspolen som är dålig.
(Ford hade ett tag en lösning när fördelaren försvann typ coil-on-plug fast ändå inte, man hade packat ihop spolarna i en enhet vid sidan av med tändkablar till stiften, denna vill vill gärna spricka i höljet)

Edit: såg filmen nu, låter som lagerknack?
Håller med dom andra, köp inte!
Användarvisningsbild
av GLIZ
Ok.
Får klura på köpa och sälja delarna.

av frippe64
EbbevonVolvo skrev: fre 19 mar 2021, 13:01 Ingen Fård på våran gård!!! Ett mycket bra råd, tycker jag. :-D ( undantag för USA Fordar typ gamla Mustang)

Oj, och vi som har två. :-(

En Ford V70 och en Ford V60... det är bara utseendet som inte är Ford. :-D

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]