Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snart dags att byta bil. Funderar på 90cc B4 då jag gillar att den är lite högre. Har en V90 idag. Tycker det är lite bökigt att ta sig in och ut. Då den är låg.
Då jag just nu kör väldigt korta sträckor så kännas V90 T6 recharge intressant.

För och nackdelar mellan dessa två bilar?
Vad det nu kan vara värt:
Jag har en V90 T6 Recharge Incription-Inscriptipon beställd som levereras vecka 21. Med en del extra paket men inte aktivt chassi med luftfjädring t.ex (som man kanske borde haft). Men annars hyfsat utrustad.
Jag är 187 cm lång. Ja V90 utan Cross Country är på gränsen till att kännas låg för en som som mig, men fungerar väl ganska OK. Utan dynförlängningen på framstolarna hade det varit hopplöst för min del att sitta nån längre sträcka i V90 förarsätet.
Litet mysterium för mig varför Volvo inte har elhybrid även på Cross Country av V90 men det finns nåt skäl förstås. Jag funderade lite på en V90 Cross Country men straffskatten som blir på en helt ny sådan de 3 första åren avhöll mig. Men kan du ta den så varför inte, en Cross Country har ett lite råare utseende och är högre förstås, som kan passa oss svenskar bra. Jag kommer nog mest glida på landsvägar och så, sällan skogsbilvägar. Ville ha elhybrid då jag kör nästan all körning mindre än de 56-57 km (i bästa fall) man kan köra på el med en V90 T6 Recharge. Skatt 360 kr per år är ju bra också, hur länge den nu är så låg... Statens elbilspremie b lev blygsamma 16500 för mig (hade för mig det var ca 24000 förut på en sån här elhybrid).
Jag kika lite i två tester av V90 T6 Recharge innan jag bestämde mig, dels Vi Bilägare nr 3 16 februari 2021 dels i auto motor & sport (2020-11-25 tro jag datum var på testet jag läste).
Jag provkörde V90 B4, V90 T6 Recharge men inte V90 Cross Country innan jag beställde en V90 T6 Recharge 2021:a.
Om man nu beställer en 2022:a får man lite bättre elräckvidd (upp till 61 km) och istället för Sensus får man Googles infotainmentsystem Android Automotive och OTA (over the air) uppdateringar samt vattenburen värmare istället för bränsledriven (en mycket välkommen nyhet).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Anledningen att inte V90 CC finns som hybrid är att fyrhjulsdriften till hybriderna bedöms inte möta CC-förarnas behov av mer permanent fyrhjulsdrift. Hybriden är ju bakdjulsdriven på el och framhjulsdriven på bensin och så kan bakhjulen stödja vid behov och därmed blir fyrhjulsdriven. Men åsikten från Volvo är att CC-ägarna inte är nöjda med en sån lösning.

XC60 T6 låter som ett bra val, om den storleken fungerar.
Bestäm er för vad bilens ska användas till, då blir valet mycket enklare. Jag behöver en dragare för hyfsat tunga släp, även på blött gräs, och ska fungera som bruksbil, samt max kostnad. Sedan plockar man på vad som behövs.
Efter beställning aldrig kolla på nya bilar förrän nästa byta. Låter enkelt, men för bilnördar ack så svårt 😎
XC60 är för liten då jag har hundbur med mellanstor hund. Samt två barn som kör cross. Så behöver bagageutrymmet. Blev ju ett nerköp då jag bytte från V70 till V90. Kör ju kortare sträckor så recharge är ju smidigt då jag kan köra på el och ladda den på jobbet. ☺️
Men samtidigt gillar höjden på CC.
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]