Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Imellanåt när biltillverkare tar fram någon ny maskin så tar dom hjälp av en oljetillverkare för att nå vissa krav.
T.ex. volvos "nya" VEA där Castrol var med och tog fram en olja som uppfyllde VCC RBS0-2AE/SAE 0W20.
Det blir en win-win situation mellan bil och oljetillverkaren, oljetillverkaren hamnar i biltillverkarens manual och biltillverkaren kan sälja olja till rejält ockerpris ett tag tills andra oljetillverkare hunnit ta fram en olja som matchar kraven.
Detta förfarande är lagvidrigt i exempelvis USA och där är det tvingande att fler tillverkare ska kunna leverera olja till nya motorer/spec. Därav kördes (körs?) VEAn på vanlig A5/B5 5W30 på amerikanska marknaden vid lansering.

Ovan är sammanfattat från andra trådar, tacksam om oriktigheter rättas.
av v16v
Varför kan man ha vilken tillverkare som helst på oljan till motorn, men olja till automatlådan där ska man köpa olja från Volvo varför det?
Jag köper alltid olja efter viskositet och rätt klassning på oljan, det har alltid fungerat för mig.

Och förresten Volvo har ingen tillverkning olja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
v16v skrev:... men olja till automatlådan där ska man köpa olja från Volvo varför det?
.. Vem har sagt det? Spelar ingen roll om det är olja för motor, automatlåda, manuell låda, servo, differental etc etc... Bara klassningen är rätt så funkar det galant.
av v16v
Det finns många trådar här på forumet om olja till automatlåda, bara oljan från Volvo som duger och att lådan till och med slutar fungera om använder annan olja.
av KalleJ
@v16v,
Antagligen för att Volvo i vissa fall valt att köra andra oljor än vad andra bilfabrikat och tillverkaren av växellådorna brukar.
Kör du samma (klassning) olja som Volvo säljer ska det inte vara några problem.
Blanda olika klassningar i växellådor som eventuellt skulle skapa problem.
Dyrt och komplicerat att få ur all gammal olja ur växellådan.

Sen så är det väl så att många byter olja (för sent) när det börjar märkas problem med lådan.
Ny olja kommer ju inte rädda något, så bara tidsfråga innan något går sönder. Skulle tro att de mest är en skröna.

Det är bara en sak som är säkert byter du inte växellådsolja så ber du bara om att få problem i framtiden.
Om resten av elektroniken och allt annat håller så länge vill säga.
av MickeM
pop skrev: Faktiskt så tankar jag bara V-Power eller cirkel k 98 miles plus bensin ,Det har jag alltid gjort på mina bilar.

Kanske är inbillning men jag tycker att bilen går fan så mycket bättre med det. :-D
Att motorn går bättre med 98 eller Vpower är helt riktigt. Ingen inbillning. Men du jämför äpplen och päron, precis som jag menade.
Min jämförelse var att det inte är skillnad på Shells 95 och tex Statoils 95, bara för att Shell har andra bensinalternativ som ger mer kraft.

Mobil1 gör ju olja till Topfuel dragsters tex. Säkert fullproppad med olika speciella additiv.
Den oljan finner du inte i en Biltemabutik.
Är då Mobil1's ACEA A3B4 bättre än en ACEA A3B4 från annan säljare? Nope.
Vi har alla hört om "bekantas bekant " vars motor påstås farit illa av Noname olja.
Var det RÄTT olja,? Var det RÄTT bytesintervall? Var motorn ens OK från början? Knappast.
Har man bil med garanti, eller kan antas omfattas av goodwill kan det vara idé att ha även inköpsstället för oljan "rätt" om man behöver efterfylla. Då kan dom inte krypa undan.
Annars kvittar det, men man ska veta vilken klass och viscositet man ska ha. Även tänkt bytesintervall är viktigt då.
Är man osäker gör man ändå bäst i att köpa oljan över disk hos Volvo för då blir det inte fel. Bara dyrare, men bättre än konsekvensen av fel olja. Man kan givetvis också bli rekomenderad rätt olja hos tex Autoexperten, Mekonomen eller liknande. Där brister Biltema, skruvat.se, osv. Då måste man veta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
KalleJ skrev:Antagligen för att Volvo i vissa fall valt att köra andra oljor än vad andra bilfabrikat och tillverkaren av växellådorna brukar.
Visst är det så. Volvo(och andra tillverkare också för den delen) kan ibland använda någon "skum" olja som inte finns på första bästa mack, men hittar man en olja med korrekt "skum" klassning så spelar det ingen roll om det står volvo, biltema eller SvenssonsMatOlja på flaskan.

Att folk då säger "köp oljan på volvo" är till 99% för att man "vet att man får rätt", och inte för att inget annat fungera lika bra.
Just växellådsoljor kan det vara en riktig djungel med. Det finns så många fler olika än motorolja att välja bland.. Och medans en motor *kan* gå och fungera helt ok på "fel" olja, så kan en växellåda totalhaverera av fel oljetyp. Så det är ju lite mer kinkigt där att det verkligen blir rätt.

edit: en annan sak att tänka på är att rekommenderad klassning och viscositet är baserad på när bilen var NY. Dvs, när motorn blir äldre och mer sliten kan det vara en fördel att använda annan viscositet(oftast lägre än rekommenderad, just för att skynda på smörjningen vid framförallt kallstarter).

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]