- sön 14 mar 2021, 14:35
#1435737
Imellanåt när biltillverkare tar fram någon ny maskin så tar dom hjälp av en oljetillverkare för att nå vissa krav.
T.ex. volvos "nya" VEA där Castrol var med och tog fram en olja som uppfyllde VCC RBS0-2AE/SAE 0W20.
Det blir en win-win situation mellan bil och oljetillverkaren, oljetillverkaren hamnar i biltillverkarens manual och biltillverkaren kan sälja olja till rejält ockerpris ett tag tills andra oljetillverkare hunnit ta fram en olja som matchar kraven.
Detta förfarande är lagvidrigt i exempelvis USA och där är det tvingande att fler tillverkare ska kunna leverera olja till nya motorer/spec. Därav kördes (körs?) VEAn på vanlig A5/B5 5W30 på amerikanska marknaden vid lansering.
Ovan är sammanfattat från andra trådar, tacksam om oriktigheter rättas.
T.ex. volvos "nya" VEA där Castrol var med och tog fram en olja som uppfyllde VCC RBS0-2AE/SAE 0W20.
Det blir en win-win situation mellan bil och oljetillverkaren, oljetillverkaren hamnar i biltillverkarens manual och biltillverkaren kan sälja olja till rejält ockerpris ett tag tills andra oljetillverkare hunnit ta fram en olja som matchar kraven.
Detta förfarande är lagvidrigt i exempelvis USA och där är det tvingande att fler tillverkare ska kunna leverera olja till nya motorer/spec. Därav kördes (körs?) VEAn på vanlig A5/B5 5W30 på amerikanska marknaden vid lansering.
Ovan är sammanfattat från andra trådar, tacksam om oriktigheter rättas.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64