Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
Lockis skrev: tis 09 mar 2021, 20:17 Den ska komma på den nya plattformen (SPA2?) under 2022 tror jag det var. Så precis som v/s60 väntar man nog tills dess.
aha, under samma namn?
Användarvisningsbild
av Hanzon
Så länge det inte är bekräftat från Volvocars att det går att byta från sensus till android på tidigare modellserie så är jag tveksam. Som tidigare nämt i denna tråd så är det nog skillnad på hårdvarukraven mellan dessa OS. Det lär inte komma några nya feature i Sensus, det gäller nog bara att hålla mjukvaran vid liv.
av Lockis
morfarginko skrev: ons 10 mar 2021, 19:13
Lockis skrev: tis 09 mar 2021, 20:17 Den ska komma på den nya plattformen (SPA2?) under 2022 tror jag det var. Så precis som v/s60 väntar man nog tills dess.
aha, under samma namn?
Det återstår att se.
Användarvisningsbild
av bem
Hanzon skrev: ons 10 mar 2021, 19:45 Så länge det inte är bekräftat från Volvocars att det går att byta från sensus till android på tidigare modellserie så är jag tveksam. Som tidigare nämt i denna tråd så är det nog skillnad på hårdvarukraven mellan dessa OS. Det lär inte komma några nya feature i Sensus, det gäller nog bara att hålla mjukvaran vid liv.
Bara nyfiken: Varför byter Volvo från Sensus till Android? Är Sensus inget bra längre då? Går det inte vidareutveckla Sensus kanske men det går med Android bättre?
Bo
av Cokeisit
För min del är det inbyggd Google Maps som lockar mest men även att kunna ladda ner appar för att betala parkering.

Volvo tog bort parkeringsappen på V90 MY21, den enda appen förutom Spotify som jag använde.
av Lockis
HitTheRoadJack skrev:För min del tycker jag det är röststyrning som kommer förbättras avsevärt.
Detta och GPS är min förståelse. Sen vet jag inte om mätarklustret också blir bättre optimerat? Kartan ser ju definitivt ut att vara större i denna display på bilder.

men @bem, för att svara på din fråga så är Sensus gammalt. Så det är nog en del av historien. Android är dessutom open-source vilket gör att fler kan jobba och tillföra. Så det är säkert billigare för Volvo att använda sig av detta också, detta är dock bara en gissning från min sida.
av least
Att Android är open source behöver inte betyda att detta påverkar Android Automotive.
Googles egna funktioner är inte open source.
Och Google kan utan problem ta ut en licensavgift för röststyrning, kartor och appar som är unika för Automotive.

Sedan tillkommer Volvo-unika funktioner, dessa kommer inte att delas med andra biltillverkare, trots att även de använder Automotive.

Den stora vinsten med att byta till Automotive är att man har Googles utvecklarmuskler i ryggen, samt att man vinner stort med avseende på marknadsföring.
En liten aktör som Volvo kan exempevis inte konkurrera med Google vad gäller röststyrningen och sökning.
av Lockis
least skrev:Att Android är open source behöver inte betyda att detta påverkar Android Automotive.
Googles egna funktioner är inte open source.
Och Google kan utan problem ta ut en licensavgift för röststyrning, kartor och appar som är unika för Automotive.

Sedan tillkommer Volvo-unika funktioner, dessa kommer inte att delas med andra biltillverkare, trots att även de använder Automotive.

Den stora vinsten med att byta till Automotive är att man har Googles utvecklarmuskler i ryggen, samt att man vinner stort med avseende på marknadsföring.
En liten aktör som Volvo kan exempevis inte konkurrera med Google vad gäller röststyrningen och sökning.
Android Automotive är ett operativ system. Mycket likt din telefon.
Det du sen installerar i din telefon på sagda operativ system är appar.
Maps är t.ex en app i detta fallet där rättigheterna ägs av Google.
Google äger inte Android. Android är som jag sa Open-Source.

Viktigt att skilja på dem olika sakerna.
av least
Du kommer inte långt med en vanilj Android.
Du kan som du säger ladda ner operativsystemet, men sen då?

Hur gör du den till en Automotive, i betydelsen att den ska vara korrekt licensierad och stödja Volvo-specifika system?
Bild

Google Automotive Services (GAS)
Google Automotive Services (GAS) is a collection of applications and services that automotive OEMs can choose to license and integrate into their in-vehicle infotainment (IVI) systems. For details and access to latest version of GAS applications, reach out to your Google point of contact.

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]

740 som krånglar

Glömde att lambdalampan lyser inte