Moderator: Moderatorer
morfarginko skrev: ↑ons 10 mar 2021, 19:13Det återstår att se.Lockis skrev: ↑tis 09 mar 2021, 20:17 Den ska komma på den nya plattformen (SPA2?) under 2022 tror jag det var. Så precis som v/s60 väntar man nog tills dess.aha, under samma namn?
Hanzon skrev: ↑ons 10 mar 2021, 19:45 Så länge det inte är bekräftat från Volvocars att det går att byta från sensus till android på tidigare modellserie så är jag tveksam. Som tidigare nämt i denna tråd så är det nog skillnad på hårdvarukraven mellan dessa OS. Det lär inte komma några nya feature i Sensus, det gäller nog bara att hålla mjukvaran vid liv.Bara nyfiken: Varför byter Volvo från Sensus till Android? Är Sensus inget bra längre då? Går det inte vidareutveckla Sensus kanske men det går med Android bättre?
HitTheRoadJack skrev:För min del tycker jag det är röststyrning som kommer förbättras avsevärt.Detta och GPS är min förståelse. Sen vet jag inte om mätarklustret också blir bättre optimerat? Kartan ser ju definitivt ut att vara större i denna display på bilder.
least skrev:Att Android är open source behöver inte betyda att detta påverkar Android Automotive.Android Automotive är ett operativ system. Mycket likt din telefon.
Googles egna funktioner är inte open source.
Och Google kan utan problem ta ut en licensavgift för röststyrning, kartor och appar som är unika för Automotive.
Sedan tillkommer Volvo-unika funktioner, dessa kommer inte att delas med andra biltillverkare, trots att även de använder Automotive.
Den stora vinsten med att byta till Automotive är att man har Googles utvecklarmuskler i ryggen, samt att man vinner stort med avseende på marknadsföring.
En liten aktör som Volvo kan exempevis inte konkurrera med Google vad gäller röststyrningen och sökning.
Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]