- mån 22 feb 2021, 11:59
#1431618
Rosten på bakluckan (Kombi) Berodde mest troligt på en krom-list som gav upphov till galvaniska strömmar (Volvo S/V40 från tidigt 00-tal hade väl liknande problem?). Krom-listen fanns på de mer välutrustade versionerna som jag olyckligtvis ägde. Till Fords försvar så var lackeringsfirman som utförde garanti-åtgärderna slarviga och gjorde antagligen så så att rostskyddet försämrades gång på gång genom att slipa ner till plåten. De lovade dyrt och heligt varje gång att nu kommer inte rosten tillbaka, men det var som att det accelererade efter deras arbete.
Gällande skärmkanterna så kan man väl konstatera att Ford har en konstruktionsmiss där skärmkanterna bak blir blästrade väldigt snabbt, i princip alla Fordar(Även nyare generationer) rostar där. Efter ca 6-7 år så började limningarna i nederkant av dörrar både fram och bak att bubbla upp med rost.
Det var b.la. därför jag nu valde Volvo som tidigare haft oförskämt bra rostskydd, grannens v70 från 2004 med över 60 000 mil!!! har knappt någon synlig rost!
Jag hoppas verkligen att det inte är så illa som VIB skriver.
Jag har dock förhoppningar om att Volvo-SPA inte kommer att rosta på de mer synliga ställena åtminstone. Bagagelucka och skärmar är väl gjorda i aluminium!? Huruvida bärande detaljer klarar sig bra på Volvo SPA, har jag för dålig kompentens för att kunna bedöma
least skrev:Skulle vara intressant att veta vad som gick fel med den Ford-individen, fel på färgens kem är en sannolik delförklaring.Ny är ju detta ett volvoforum, men kan dela med mig lite ändå. (Volvo och Ford delade ju dessutom många komponenter innan Geely)
Inte ska en bil som tillverkats 2009 rosta med genomgående hål på 9 år, och då på en yta som vetter mot himlen.
Rosten på bakluckan (Kombi) Berodde mest troligt på en krom-list som gav upphov till galvaniska strömmar (Volvo S/V40 från tidigt 00-tal hade väl liknande problem?). Krom-listen fanns på de mer välutrustade versionerna som jag olyckligtvis ägde. Till Fords försvar så var lackeringsfirman som utförde garanti-åtgärderna slarviga och gjorde antagligen så så att rostskyddet försämrades gång på gång genom att slipa ner till plåten. De lovade dyrt och heligt varje gång att nu kommer inte rosten tillbaka, men det var som att det accelererade efter deras arbete.
Gällande skärmkanterna så kan man väl konstatera att Ford har en konstruktionsmiss där skärmkanterna bak blir blästrade väldigt snabbt, i princip alla Fordar(Även nyare generationer) rostar där. Efter ca 6-7 år så började limningarna i nederkant av dörrar både fram och bak att bubbla upp med rost.
Det var b.la. därför jag nu valde Volvo som tidigare haft oförskämt bra rostskydd, grannens v70 från 2004 med över 60 000 mil!!! har knappt någon synlig rost!
Jag hoppas verkligen att det inte är så illa som VIB skriver.
Jag har dock förhoppningar om att Volvo-SPA inte kommer att rosta på de mer synliga ställena åtminstone. Bagagelucka och skärmar är väl gjorda i aluminium!? Huruvida bärande detaljer klarar sig bra på Volvo SPA, har jag för dålig kompentens för att kunna bedöma
V90CC D4 AWD AUT MY19, Advanced SE, Lounge Pro, Teknik Pro, Ventilerat nappa