Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
least skrev:Skulle vara intressant att veta vad som gick fel med den Ford-individen, fel på färgens kem är en sannolik delförklaring.
Inte ska en bil som tillverkats 2009 rosta med genomgående hål på 9 år, och då på en yta som vetter mot himlen.
Ny är ju detta ett volvoforum, men kan dela med mig lite ändå. (Volvo och Ford delade ju dessutom många komponenter innan Geely)
Rosten på bakluckan (Kombi) Berodde mest troligt på en krom-list som gav upphov till galvaniska strömmar (Volvo S/V40 från tidigt 00-tal hade väl liknande problem?). Krom-listen fanns på de mer välutrustade versionerna som jag olyckligtvis ägde. Till Fords försvar så var lackeringsfirman som utförde garanti-åtgärderna slarviga och gjorde antagligen så så att rostskyddet försämrades gång på gång genom att slipa ner till plåten. De lovade dyrt och heligt varje gång att nu kommer inte rosten tillbaka, men det var som att det accelererade efter deras arbete.

Gällande skärmkanterna så kan man väl konstatera att Ford har en konstruktionsmiss där skärmkanterna bak blir blästrade väldigt snabbt, i princip alla Fordar(Även nyare generationer) rostar där. Efter ca 6-7 år så började limningarna i nederkant av dörrar både fram och bak att bubbla upp med rost.

Det var b.la. därför jag nu valde Volvo som tidigare haft oförskämt bra rostskydd, grannens v70 från 2004 med över 60 000 mil!!! har knappt någon synlig rost!

Jag hoppas verkligen att det inte är så illa som VIB skriver.
Jag har dock förhoppningar om att Volvo-SPA inte kommer att rosta på de mer synliga ställena åtminstone. Bagagelucka och skärmar är väl gjorda i aluminium!? Huruvida bärande detaljer klarar sig bra på Volvo SPA, har jag för dålig kompentens för att kunna bedöma
av least
Tror vi kan sova lugnt vad gäller de bärande delarna på SPA-bilarna. De har "lite" extra gods på de delar som lätt slits av rost och vägblästring.

Intressant med lagningen av Forden, att slipa ner till ren metall,och sedan underlåta att lägga på nytt fullgott rostskydd innan lackering kan bara sluta på ett sätt.
Detta problemet kommer vi slippa med Volvo då bakluckan är av komposit.
av beachman
least skrev:Tror vi kan sova lugnt vad gäller de bärande delarna på SPA-bilarna. De har "lite" extra gods på de delar som lätt slits av rost och vägblästring.

Intressant med lagningen av Forden, att slipa ner till ren metall,och sedan underlåta att lägga på nytt fullgott rostskydd innan lackering kan bara sluta på ett sätt.
Detta problemet kommer vi slippa med Volvo då bakluckan är av komposit.
Skönt att höra om bakluckan, vet du vad det är för kompositmaterial? Vet du om skärmarna (bak/fram) är stålplåt eller aluminium?

Nu var det inte Ford själva som lagade rostskadan utan ett bilskadecentrum som anlitas av ett flertal generalagenter här i stan, däribland BMW! Fords tekniker var själva skeptiska eftersom krom-listen redan från början borde ha bytts ut till motsvarande i plast, och där hamnade jag som kund i kläm mellan två parter som skyllde på varandra, suck...

Så här såg det ut tre år efter 4 omlackeringar:
20181202_111346 (2).jpg
20181202_111346 (2).jpg (125.06 KiB) Visad 530 gånger
av least
Fram är det aluminium. Bak "vanlig" stålplåt.
Bakluckan är komposit = plast.

Det där såg inte snyggt ut...
av least
Intressant att Vi Bilägare aldrig kom sig för att rätt testet, vad gäller de limmade bakdörrarna:
https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... o-v90-2017

Volvo bemöte denna fråga, och flera andra. Och det framgår tydligt att man limmar dörrarnas skarvar:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -rostskydd

ViB tyckte väl att det inte behövdes en korrigering av texten, då det nu gått närmare 4 år sedan Volvo svarade på det som var otydligt.
av least
Rejser99 skrev: mån 22 feb 2021, 14:30
beachman skrev: mån 22 feb 2021, 11:59 Gällande skärmkanterna så kan man väl konstatera att Ford har en konstruktionsmiss där skärmkanterna bak blir blästrade väldigt snabbt, i princip alla Fordar(Även nyare generationer) rostar där. Efter ca 6-7 år så började limningarna i nederkant av dörrar både fram och bak att bubbla upp med rost.
Generaliseringen håller inte riktigt för Ford rakt igenom. Min pappa har en Mondeo Mk3 2004 som gått 27000 bruksbilsmil. Sällan tvättad och alltid stått ute. Den har inte en rostfläck varken synligt eller under. Jag är ruskigt imponerad av hur väl den har hållit.
Det kanske är just rosten som håller ihop den? :-)
av beachman
Rejser99 skrev: mån 22 feb 2021, 14:30 Generaliseringen håller inte riktigt för Ford rakt igenom. Min pappa har en Mondeo Mk3 2004 som gått 27000 bruksbilsmil. Sällan tvättad och alltid stått ute. Den har inte en rostfläck varken synligt eller under. Jag är ruskigt imponerad av hur väl den har hållit.
Du har rätt, Mondeo har jag inte studerat lika väl som Focus, så jag generaliserade lite väl mycket. Men jag frågade min dåvarande PST om Ford hade förbättrat konstruktionen på följande generation Focus (MK3). Och där var han ärlig och visade mig en två år gammal Focus där det redan fanns lacksläpp kring skärmkanterna. Det var någonstans där jag bestämde mig för "aldrig mer Ford". Spelar ingen roll hur trevlig den var i övrigt, rost är urtrist...

OT:
Sedan att Ford uppenbarligen konstruerar säkerheten i sina bilar bara för att få bra betyg i testerna, är ju väldigt skrämmande. Normalt sett testas vissa delmoment bara på förarsidan, när Kugan i följande fall testas på passagerarsidan blir resultatet ett helt annat. : https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... st-615820/

Jag hoppas nu evinnerligt att Volvo inte försökt sig på sådana dumheter att medvetet spara in på rostskyddet, den som lever får se.
av Tiebreak
least skrev: mån 22 feb 2021, 10:43 Vi Bilägarens rostiga V90 jämfört med den senaste D3 i denna tråden.
Det gula som syns i ViBs bild finns inte alls med i D3s rost-exempel.
Inte heller finns någon spaltrost.

rost_v90.jpg
10500. Ca 3300 mil per år i södra Sverige. Mycket E4 och saltväg (ej kust). Har Slarvat mycket med tvätt, speciellt på vintern. Tvätt ca var 8:e vecka kanske
av least
Då undrar jag vad ViBs D3 har råkat ut för.
Den har till och med vitrost, utöver den vanliga klassiska rosten.

Men det lär vi aldrig få veta.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]