Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag bytte pedalgivaren för farthållaren i somras och då fungerade farthållaren i typ två veckor, sedan slutade den fungera igen.
Givaren var/är inte oljig som jag annars vill minnas kan vara ett problem om man har något läckage i närheten.
Är det någon som har någon idé? Har inte haft lust att byta ut givaren igen om jag skulle få samma problem gång på gång.

Det gäller en manuell 2.4t och givaren är från KLRacing om det gör någon skillnad.
GLIZ skrev:Min farthållare på en S80 jag hade la av och jag fick då tipset här på forumet att det kan bero på ett kabelbrott. Du kanske har ett på kabeln från sensorn som tillfälligt "rättade" till sig när du bytte sensorn.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag får kika på kabeln, men det känns inte som att det borde vara den, om jag minns rätt så klickar man väl i kontakten och sedan hakar fast den i pedalen? Men jag kanske kom åt kabeln till kontakten om inte annat. Kanske kan testa mäta om det går någon ström därgenom så kan jag utesluta kabelbrott :-D

Cruise-control syns i mätarhuset när jag klickar på knappen, så det verkar bara vara problem med att givaren säger ifrån.
MickeM skrev:Finns det felkoder?

Får du ens texten "Motorsystem erfodras" i färddatorn?

Farthållaren kan strula av fler anledningar än kopplingsgivaren.
Chansbyttes den bara sist?
Jag hade felkod sist, tror att det var på pedalen. Inget syntes i färddatorn då, hade misständningar så jag kolla felkoderna för att se om det gick att se vad det var men bytte ut en tändspole och alla stift samt givaren till pedalen då. Har inget i färddatorn nu heller, men jag misstänker att det är samma problem.
dieselkenneth skrev: mån 22 feb 2021, 16:04 Sitter ytterligare en givare på bromsservot som hör ihop med farthållaren, vet ej om den ger meddelande i färddatorn. Men kopplinggivaren ger meddelande MOTORSEVICE ERFODRAS i färddatorn.
Intressant, kan alltså bara ha varit "tur" att den fungerade efter bytet på kopplingspedalen med andra ord?
Har byt just den givaren på bromsservot. När farthållaren inte fungera på en V70N men minns inte hur felkoden visade sig. Men gick få fram felkoden i BSR PPC. Efter bytet fungerar farthållaren perfekt. Har dock för mig givaren är rätt dyr.

På den jag byte givaren i bromsservot hade tidigare någon byt givare till bromspedal utan framgång.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]