- fre 19 feb 2021, 14:57
V70 2005:a, 140 HK, bensin
Fel på Startbatteriet?
Något som tjuvdrar ström?
Dålig generator?
Eller helt normalt?
Generatorn ger 14,4-14,6 volt enligt mätare som sitter i cigarrettändaruttaget med motorn gående på tomgång.
Nu i vinter när jag inte startat bilmotorn på två veckor så har startbatteriet varit urladdat.
Efter uppladdning av batteriet så har motorn startat.
Samma sak igen vid oanvänd bil i två veckor, bilmotorn startar inte för att startbatteriet är urladdat.
Startbatteriet är cirka fyra år gammalt (Volvo 12 volt 60 Ah, 520A EN).
Om batteriet är urplockat ur bilen, därefter uppladdat och förvarat inomhus en vecka efter uppladdning så visar multimetern 12,52 volt när batteriet kollas.
Larmlampan i bilen blinkar ju, men kan den dra så mycket ström att startbatteriet blir urladdat på två veckor?
Bilia tar ju rejält betalt för en felsökning.
Jag har funderingar på att köpa ett Tudor 12 volt 77 Ah startbatteri.
Vad tycker ni?
Ska jag kosta på mig en felsökning på verkstad?
Eller är det normalt att vintertid laddas startbatteriet ur, om en V70 2005:a inte används på två veckor?
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Fel på Startbatteriet?
Något som tjuvdrar ström?
Dålig generator?
Eller helt normalt?
Generatorn ger 14,4-14,6 volt enligt mätare som sitter i cigarrettändaruttaget med motorn gående på tomgång.
Nu i vinter när jag inte startat bilmotorn på två veckor så har startbatteriet varit urladdat.
Efter uppladdning av batteriet så har motorn startat.
Samma sak igen vid oanvänd bil i två veckor, bilmotorn startar inte för att startbatteriet är urladdat.
Startbatteriet är cirka fyra år gammalt (Volvo 12 volt 60 Ah, 520A EN).
Om batteriet är urplockat ur bilen, därefter uppladdat och förvarat inomhus en vecka efter uppladdning så visar multimetern 12,52 volt när batteriet kollas.
Larmlampan i bilen blinkar ju, men kan den dra så mycket ström att startbatteriet blir urladdat på två veckor?
Bilia tar ju rejält betalt för en felsökning.
Jag har funderingar på att köpa ett Tudor 12 volt 77 Ah startbatteri.
Vad tycker ni?
Ska jag kosta på mig en felsökning på verkstad?
Eller är det normalt att vintertid laddas startbatteriet ur, om en V70 2005:a inte används på två veckor?
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
- By Senagy