Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
V70 2005:a, 140 HK, bensin

Fel på Startbatteriet?
Något som tjuvdrar ström?
Dålig generator?
Eller helt normalt?
Generatorn ger 14,4-14,6 volt enligt mätare som sitter i cigarrettändaruttaget med motorn gående på tomgång.

Nu i vinter när jag inte startat bilmotorn på två veckor så har startbatteriet varit urladdat.
Efter uppladdning av batteriet så har motorn startat.
Samma sak igen vid oanvänd bil i två veckor, bilmotorn startar inte för att startbatteriet är urladdat.

Startbatteriet är cirka fyra år gammalt (Volvo 12 volt 60 Ah, 520A EN).
Om batteriet är urplockat ur bilen, därefter uppladdat och förvarat inomhus en vecka efter uppladdning så visar multimetern 12,52 volt när batteriet kollas.

Larmlampan i bilen blinkar ju, men kan den dra så mycket ström att startbatteriet blir urladdat på två veckor?

Bilia tar ju rejält betalt för en felsökning.
Jag har funderingar på att köpa ett Tudor 12 volt 77 Ah startbatteri.

Vad tycker ni?
Ska jag kosta på mig en felsökning på verkstad?
Eller är det normalt att vintertid laddas startbatteriet ur, om en V70 2005:a inte används på två veckor?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av klacken
Två veckor ska inte vara något problem om batteriet är friskt och det verkar ditt vara så även generatorn så något som drar ström är troligt men inte larmlampan som blinkar. Men själva larmet kan vara boven.
av MickeM
Vanliga tjuvströmbovar är:

Handskfackbelysningen. Kass brytare.
Lyser den konstant? Felet funnet.

Backupbatteriet i larmsirenen. Har egen säkring man kan rycka i felsökningssyfte. Man kan då få "larm service erfodras" i färddatorn vid varje start, men den är bara att trycka bort. Man vet ju anledningen.

Hjälper det, ska backupbatteriet bort. Fungerar prima ändå.

Andra vanliga är generatorns dioder som "läcker". Nu måste man koppla bort generatorn för att se om tjuvström försvinner.

Med en multimeter satt på A, kan man mäta hur myvket det drar och om åtgärder gör skillnad. Mellan batteri och minus pol.
Men man måste låta CAN gå i vila. Med vaket CAN drar den ganska bra med ström.
I dvala ska det vara 0.0nånting A.
Vaket kan det vara nån A t.o.m.

Tjuvström ger inga felkoder i sig.
Ganska sällan fel som ger felkod även resulterar i tjuvström. Kommer inte ens på exempel.
av Råraksätaren
Tack för svaren
Belysningen till handskfacket släcks som det ska.
Billarmet har varit trasigt sedan jag köpte bilen år 2016. Jag har fått släcka larmmedelandet (Larm service) varje gång som jag startat bilen.

Jag tog bort säkringen till larmsiren idag, säkring nr 8, 5 Ampere, säkringarna ovanför fotpedalerna.
Den lilla röda larmlampan blinkar i alla fall trots att jag tog bort säkringen.
Varför blinkar den trots att säkringen är bortplockad? Tog jag bort rätt säkring?

Backup batteriet till larmet verkar krångligt att plocka bort eftersom höger innerskärm fram måste bort och larmenheten delas innan batteriet kan plockas bort så det får vara så länge.

Generatorn vill jag inte hålla på med eftersom jag är osäker när det gäller el.

Jag får se om batteriet fortsätter att laddas ur eller om det hjälpt med att jag plockat bort en säkring
Larm.JPG
Larm.JPG (155.76 KiB) Visad 1175 gånger
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av Malmstroem
Hur mycket kör du vanligtvis med bilen?

Ett friskt batteri ska inte ha några problem att starta bilen efter två veckor. Har du däremot under lång tid kört lite, och mest låtit bilen stå är det fullt möjligt att ett batteri dör på fyra år. Det kan vara så att det inte är något fel på bilen, men batteriet är trött. När du just laddat batteriet fungerar allting, men det har inte tagit laddning ordentligt. Därmed räcker den lilla strömmen som normalt går när bilen är avstängd åt för att tömma batteriet så att bilen inte går att starta efter två veckor.

Om det varit min bil (speciellt om bilen körts lite) skulle jag bytt till ett nytt standarbatteri. Jag ser ingen anledning att skaffa ett större batteri till V70N utan bränslevärmare.

Det är fullt möjligt att det inte löser problemet, men ett nytt standarbatteri kostar inte speciellt mycket. Och om det inte hjälper har du i alla fall uteslutit en felkälla.
av Råraksätaren
Denna V70 2005:a 140 HK bensin står mycket oanvänd.
Det sista halvåret tror jag att den startats mindre än en gång i veckan, ibland har det kanske gått tre veckor mellan starterna. Körningarna har vanligtvis bara varit någon mil långa. Jag har svårt att komma ihåg detaljerna men bilen står mest oanvänd.

Malmstroem har kanske rätt i att jag borde köpa ett likadant startbatteri som mitt gamla, 12 volt 60 Ah.
Jag funderar ändå lite på ett Tudor 12 volt 77 Ah startbatteri

Laddar upp startbatteriet gör jag med CTEK Battery Charger MXS 5.0 Polar.
CTEK.JPG
CTEK.JPG (77.61 KiB) Visad 1108 gånger
Jag funderar på att köpa Biltemas batteritestare 15-1383? Hur bra testar batteritestare 15-1383 ett startbatteri?
Är uppgifterna om startbatteriets kondition som visas med denna batteritestare lätta att förstå även för en person som saknar kunskaper om startbatterier?

Jag ställde tidigare frågan om jag tog bort rätt säkring till larmet?
Jag funderar på detta eftersom larmlampan fortfarande blinkar?
Säkring nr 8: 5 Ampere ovanför fotpedalerna?
Säkringarna i kupén innanför Ljudvallen på förarsidan?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av MickeM
Ett större batteri löser inte grundproblemet som antingen är tjuvström eller för korta körningar för sällan för att ladda upp.

Går det minus (mer ur än i) antar det slut till slut, oavsett batteristorlek.

Det är en viss strömförbrukning, speciellt med kupeövervakningen aktiverad. Men två veckor ska inte vara bekymmer alls.

Säkringen är laddningen av backupbatteriet.
Som för övrigt är kass till största sannolikhet och läckt goja på kretskortet. Sannolikt larmfelet, och ev strömtjuven via säkringen du nu tagit bort.

Men det kan också vara körmönstret där batteriet inte hinner laddas upp mellan tillfällena. Knäcker alla batterier till slut.
av KalleJ
Coronatider väldigt många som inte kör tillräckligt. Större AGM batteri (som tar emot laddning bättre) lite led lampor där man kan typ p-ljus. Kör bilen oftare.
Håll koll på volten ett par veckor så märker man om man har en strömtjuv (med ett fräscht batteri)
Kan vara vettigt att investera i voltmätare som sitter i 12V-cigguttaget.
av Råraksätaren
Tack för svaren
Jag väntar troligen ett tag med att köpa ett nytt startbatteri. Köper kanske Biltemas batteritestare 15-1383. Eftersom jag kan så lite om startbatterier är jag osäker på om batteritestaren kan tala om för mig konditionen på bilens startbatteri så kanske jag låter bli att köpa testaren.

Bra att veta att jag tog bort rätt säkring.
Jag har en voltmeter från Biltema artikelnummer 43-338 sittande i cigarettändaruttaget. Voltmetern har ofta visat lite lågt voltvärde innan start av motorn, men visat 14,4-14,6 volt när motorn gått på tomgång

Vänliga hälsningar
Råraksätaren

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]