Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

sbf skrev:Just detta är anledningen till att jag föredrar att använda mig av t.ex. Blocketbetalning, de går in som en tredje part för att minska risken för just detta moment 22. Nu har jag ingen erfarenhet av att sälja med Blocketbetalning, men konceptet gillar jag.
Jag gillar konceptet Swish. Det känns ännu bättre än att tredjepart "lovar" att pengarna kommer. ;-)
snepo skrev: fre 19 feb 2021, 18:41 Swish och ägarbyte i appen. Funkar bra. Mellan privat personer
Lövet skrev: fre 19 feb 2021, 18:36
sbf skrev:Just detta är anledningen till att jag föredrar att använda mig av t.ex. Blocketbetalning, de går in som en tredje part för att minska risken för just detta moment 22. Nu har jag ingen erfarenhet av att sälja med Blocketbetalning, men konceptet gillar jag.
Jag gillar konceptet Swish. Det känns ännu bättre än att tredjepart "lovar" att pengarna kommer. ;-)
Swish funkar finfint, men hos Nordea är det max 50,000:- som gäller vid "tillfällig höjning" vilket ju begränsar en aning.
Sålde min V70 D4 2016 i somras till en handlar som säljer bilarna vidare till Finland. Jag hade lån på bilen oxå, ringde mina bank o fick slutsumman, som de betalade in några dagar innan bilen skrevs över på dom. Resterande pengar fick jag via Swish. De skickade en bil med 2 pers, varav en som gick runt o tittade på bilen. Han provkörde inte ens bilen. Väl på plats tog han ett foto på ägarbyte pappret o skickade till köparen. Köparen ringde o sa att de hade swishat resterande summa. Pengarna på mitt konto, lånet betalt och bilen såld till dom. Inga konstigheter
Har sålt bil till Kamux.
De tar till och med över ägandet av bilen innan deras ekonomiavdelningen kan/får föra över pengar. Ifrågasatta detta o undrade om de inte bör ha någon annan metod. Man får ju med sig nåt avtal på papper iaf, vad det nu är värt.
Dock gick allt väl o pengarna kom efter nån dag. (Gjordes en helg)
sbf skrev: fre 19 feb 2021, 19:09
snepo skrev: fre 19 feb 2021, 18:41 Swish och ägarbyte i appen. Funkar bra. Mellan privat personer
Lövet skrev: fre 19 feb 2021, 18:36
Swish funkar finfint, men hos Nordea är det max 50,000:- som gäller vid "tillfällig höjning" vilket ju begränsar en aning.
Okey. Har för mig att Swedbank har 150,000. 50 tusen är lite,håller jag med om
vjohnj skrev:Banker brukar om man ringer dom så kan dom föra över hela köpesumman direkt
Klart man kan göra en klassisk överföring. Men man får då tillbaka problemet att det tar som minst 4h, oftast 24h för pengarna att komma fram om man har olika banker.
Lövet skrev: lör 20 feb 2021, 18:47
vjohnj skrev:Banker brukar om man ringer dom så kan dom föra över hela köpesumman direkt
Klart man kan göra en klassisk överföring. Men man får då tillbaka problemet att det tar som minst 4h, oftast 24h för pengarna att komma fram om man har olika banker.
Nä det är just det. Om banken gör överföring så är den direkt. Samma vid fastighetköp.
vjohnj skrev:Nä det är just det. Om banken gör överföring så är den direkt. Samma vid fastighetköp.
Snabbsvar
Omedelbar kommer den inte vara. Däremot kanske man får ett kvitto som har lite tyngd. Bankerna skickar inte pengar mellan sig oftare än 4ggr per dygn vardagar och 24:00 helger. Det är hela anledningen till att Swish uppfanns ;-)
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]