Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag sålde en bil på liknande sätt. Men i det fallet fördes pengarna över först, inget snack om det.
Jag var ändå inte helt förtjust i att göra ägarbyte på det sättet. Det borde finnas bättre sätt att göra affärer, något i stil med att man kopplar ihop pengaöverföring och ägarbyte och det går igenom när båda parter signerat digitalt.
Den gula lappen med all dess information ska man hålla hårt i innan man har pengarna i handen/kontot. Det är nästan oförskämt lätt att "sno" en bil om man får tag i en del av informationen på den gula lappen... Och när ägarbytet är genomfört står man där med skägget i brevlådan och kan inte göra ett skit typ...

För min egen del spelar det ingen roll om det är nisse på hörnet eller självaste kungen som vill köpa min bil. Pengar först, sen ges ägarbytesinfon ut.
Sälj bilen genom någon annan kanal i stället. En bekant "A" hade en granne som hade börjat bli lite till åren och insåg själv att han inte borde köra bil längre. Han hade haft några mindre närkontakter med föremål intill vägen, om vi säger så. Inte allvarliga, men ändå synliga på närmare håll. Bekant A frågade mig om jag visste någon bra säljmetod. Jag byter inte bil så jätteofta, men frågade i stället en bekant "B" som har lite bilhobby vid sidan om förvärvsjobbet. Fixar och lagar och byter bilar ibland. Bekant B radade upp ett flertal skräckexempel, bl.a liknande det du har berättat här. Men bekant B hade en jobbarkompis som sökte efter en annan bil. Bekant B förmedlade affären och både säljare och köpare blev nöjda.
Försök med något liknande detta i stället. Skanna igenom bekantskapskretsen. Det kanske finns någon yngre person, släkting eller bara i vänkretsen, som söker en användbar bil.
Ja, det gäller fan att vara på sin vakt idag alltså.

Om man Googlar runt lite om detta kontrollnummer och bilhandlare så får jag träffar på lite olika ställen gällande detta förfarande, verkar ändå som att det har använts av bilhandlare? I ett fall omnämns det som att man måste koppla betalningen till ett kontrollnummer i samband med överföringen av pengar för att motverka pengatvätt. Inte för att jag förstår varför man inte lika gärna kan använda chassinummer eller registreringsnummer till detta, borde väl vara lika spårbart i realiteten.

Men om detta är vanligt låter det mycket riskabelt för säljaren. Finns det något sätt att backa ett ägarbyte som initierats där man fortfarande sitter med nycklar och registreringsbevis i handen, alltså köparen har bara kontrollnumret men inget annat och ingen tillgång till fordonet.
När ägarbytet är registrerat hos transportstyrelsen så är bilen deras. Oavsett hur många nycklar du har i handen. Dom skulle nog t om kunna anmäla dig för stöld. Du skulle med 99% säkerhet inte bli fälld, men det skulle bli en jäkla långdragen process.

Vi har ytterst lite att luta oss emot när det gäller bilförsäljning... Det känns som vi fortfarande är fast i stenåldern där... Vi är mer eller mindre tvungna att lita på att båda parterna är ärliga.

Är ägarbytet däremot inte genomfört/registrerat hos transportstyrelsen så är bilen din.
Det är så enkelt att sälja sin bil.
1. När jag SER pengarna på mitt konto, då görs ägarbytet.
2. Alla andra förslag, ingen affär.
@PerreS har väldigt rätt. En riktig spekulant är i första läget intresserad av bilens skick, inte av betalningen. En annan varningsklocka är om mejlen inte är specifika utan bara pratar om "objektet" eller "bilen". (Dvs samma mejl skickas till många personer)

Dock ska man ha klart för sig att idag köper bilhandlare MÄNGDER med bilar på blocket och det i sig är ingen varningsklocka.

Vilken bilhandlare var det? @sbf

@Lucif3r Det är faktiskt fel. Ägande av en bil styrs av avtal, bilregistret är bara en tjänst (jupp, jag har rätt här). Dvs om det finns en konflikt mellan registrerad ägare och avtalad ägare så vinner det senare. Så köpeavtal (som det så ofta slarvas med ) är oerhört viktigt. Om bilen skrivits över felaktigt och det saknas ett avtal finns stora möjligheter att backa ägarbytet i en process. Men vad hjälper det om bilen redan hamnat i Moldavien?
Rejser99 skrev: fre 19 feb 2021, 13:01
sura56 skrev: fre 19 feb 2021, 11:54 Det är så enkelt att sälja sin bil.
1. När jag SER pengarna på mitt konto, då görs ägarbytet.
2. Alla andra förslag, ingen affär.
Det innebär att det också blir det väldigt svårt att köpa en bil. Själv skulle jag inte vara så sugen på att sätta över några pengar till ägaren innan ägarbytet gått igenom. Moment 22.
Just detta är anledningen till att jag föredrar att använda mig av t.ex. Blocketbetalning, de går in som en tredje part för att minska risken för just detta moment 22. Nu har jag ingen erfarenhet av att sälja med Blocketbetalning, men konceptet gillar jag.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]