Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Det känns ändå troligt. Kombinationen av att pumpen tidigare gick konstant med tändningen på och motorn av, samt att haveriet uppstod precis när jag varit därinne och rotat runt.
av bönan
Fråga, kan jag då ta vilken bränslebox som helst och flytta över bränslechippet (för bränsleboxen är väl alltid "chipbar")? Har en reservdelsbil att ta från (940 -94 B230FD), kan jag ta den boxen och bara flytta över turbochipet till denna, som är en 92:a?

Dock är motorn utbytt från FB till FT, så det är nog inte originalboxarna som sitter i.

Hur funkar det med fjärrlåset om man byter box? Bara att koda in dosorna på vanligt vis efter bytet?
av rd350
Du behöver en box med samma reservdelsnr. som den du har i din bil. Inget mer än byte av styrenhet behövs, larmet har inget med bränslet att göra. Om det nu är boxen som felar.....
av bönan
Konstigt fel detta. Tog in bilen i garaget och hissade upp den. Provade att koppla 12V direkt på pumpen. Då gick den prima- Vred på tändningen igen efter att ha återmonterat och då gick pumpen och har gjort det sen dess. Det enda jag gjort är att ta loss kontakterna och sätta tillbaka dessa, samt ladda på bilens batteri. Men kan aldrig tro att låg batterispänning skulle kunna påverka pumpen. Kan pumpen vara på väg att ge upp? Stannat i något dåligt läge? Dålig kontakt i konststyckena? Den startade inte innan när jag byglade reläet heller.

Tjuvkopplingen verkade inte ha något med detta att göra, en vit och en blå kabel som var inkopplade på cigarettändar-belysningen som försvann typ upp mot instrumenthuset, har inte följt kablarna längre än så.
av bönan
Som sagt så fick jag ihop allting till slut. Men sen blev det nya bekymmer!

Precis som jag skrev för några månader sedan i tråden så har bränslepumpen slutat fungera igen! Pumpen i sig är det inget fel på för den går när jag direktmatar. Det kommer ingen ström fram till reläet, och bilen startar inte när jag direktmatar pumpen, så jag gissar att det är något i boxen som inte vill samarbeta (spridare som inte öppnar)?

Jag har jobbat på bilen några dagar (bytt AC-kondensor, rengjort intercooler samt gjort lite motorvätt, men kan inte tycka att jag rört något i elen annat än kontakterna i AC-givarna samt lyktornas anslutning (plockade ut dem för åtkomst). Bilen har fått stå och torka ett par dagar efter motortvätten och jag använde aldrig högtryck. Batteriet var urkopplat hela tiden. Även provat med en annan bränslebox (94 B230FD) men pumpen gick inte då heller. Usch för elfel...

Förra gången så lagade bilen sig själv så fick aldrig veta vad det var för fel. Tog in den i värmen och laddade batteriet och sen gick den fram tills nu utan konstigheter. Någon som har en minsta tanke om var jag ska leta??
av bönan
Mysteriet är löst!! Glapp i en kabel vid jordpunkten bakom höger strålkastare! Nu fungerar allt som det ska. Råkade väl dra i kablarna när jag donade med kylaren. Förhoppningsvis kan någon annan dra nytta av denna tråd i framtiden. :-D
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]