Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krick3

MickeM skrev:Bränslet blir inte dåligt till sommaren.
Trams.

Jag har veteranbil som står långa perioder utan problem. Snöskoter som står över sommaren, gräsklippare som står över vintern. En extra motorsåg och ett elverk som kan stå +två år.
Inga problem.

Men bränslet har inte hållbarhet som förr, det är helt klart. Ett år med full tank =inga problem. Nån månad som i detta fallet= verkligen inga problem.

Den har tydligen redan stått typ 2 månader fick jag höra igår(jag har inte behövt brukat s80n själv så va bara glad att hon kört min mer pålitliga bil) och eftersom den står på en parkering där folk blivit utsatta för vandalism och dylikt i ett "problem område" så känns de mer värt att själva använda bensinen än att ge bort den, då vi tidigare vaknat mitt i natten av att larmet gått å kommer ut till halvfulla dunkar och slang i grannens tank S80n har låsbar tank och står såpass nära hemmet så jag kan ha uppsikt. Men skodan står ett par hundra meter bort och har inge larm eller tanklås. Tack för hjälpen mvh

S80 TurboBild

av Krick3
Perra83 skrev:Vad är det för fel på Skodan? Fixa den så blir sambon nöjd.

Annars lyft baksätet och kolla om du kan komma åt tanken via tankarmaturen, brukar va en lucka under baksätet, kanske......
Det är vattenröret från expansionskärl till termostathuset som är paj så allt vatten bara rinner rakt igenom, och tänkte fixa det direkt men röret sitter sjukt illa till å går bakom/under motorn och har varken tid el ork att stå ute i minusgrader å skruva alltBild kanske borde tillägga att jag är snickare å verkligen inte mekaniker förutom på hobby nivå så kommer behöva tid att få till det Bild jag har bara skruvat cross och mopeder i ungdomen och bytt vattenpump, generator och remmar på s80n fast med hjälp av YoutubeBild okej jag vet att Saab har tillgång till tanken via baksätet men visste inte att de va samma på skoda, jag ska kolla upp detta så fort jag får tid över! Tack så mycket för hjälpen mvh

S80 TurboBild

av Krick3
sicnarf skrev:Låt bensinen vila i fred 2 månader tills du fixar bilen.
Den kommer tyvärr med största sannolikhet att bli stulen av dessa jävla idioter som med jämna mellanrum stryker runt på parkeringar och snor allt dom bara kan, det hände för senast en vecka sen och tänker inte ge dom nöjet att åka runt på min bekostnad. Hade jag vetat att den kunde stå säkert så hade det inte varit några problem. Men tyvärr kan inte folk låta andras saker vara. Tack för engagemanget mvh Bild

S80 TurboBild

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jao, nog för att dagens bensin blir dålig relativt fort, men inte på 2 månader.
Sen bör man ju inte stirra sig blind på ordet "dålig" heller. Du lär knappast märka ett endaste dugg i skillnad på "färsk" bensin och typ 2 år gammal bensin.
Min 945a har bortåt 2 år gammal bensin i tanken, och det märks inte ett dugg. Den klarade avgasprovet på bes. utan problem också. Bensinen i V70in närmar sig 4 månader nu, märks inte heller någon skillnad.
av MickeM
Stöldrisken är ju en faktor att räkna med.
Det köper jag som skäl för tömning

Tips i så fall, är att inte ha låsbart tanklock.
Då borrar dom hål i tanken istället = värre problem än att bränslet är borta.

Bättre då att dom slangar enstaka liter som är kvar.

Eller rent av en lapp i rutan som upplyser om att den är tömd i förebyggande.
av volvoc70cab
Var ägare till en bil som skulle skrotas för en del år sedan. Men bilen var fulltankad så vi villa tömma tanken. Vi löste det genom att koppla bort anslutningen till förgasare och förlängde den. Därefter startade jag bensinpumpen genom att köra runt motorn och pumpade ut bensinen till en bensindunk. Tog en liten stund !
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]