Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Rent generellt är nya däck tystare än gamla, oavsett fabrikat. Sedan finns givetvis tystare däck också. Likaså är däck med högre profil tystare (och även bättre komfort) än däck med lägre profil. Samma med finmönstrade däck, dom är tystare än grovmönstrade. Sedan är dyrare däck ofta tystare än billiga och även däck med lågt hastighets index tystare än däck med högre hastighets index. Även med belastnings index, lägre index är tystare än högre. Sedan måste man ju hålla sig inom vissa gränser vad gäller vad som bilen faktiskt "kräver"
av bizon
Tack igen Lennart! Det var när jag bytte till vinterdäck som jag insåg hur mycket mina sommardäck bullrar, skillnaden var påtaglig. Egentligen måste jag nog inte byta däck nu, mina sommardäck har ca 4mm kvar, men känns värt det om de kan bli tystare då jag och familjen störs en del av bullret... ska hålla utkik efter de saker du nämner! Syns de sakerna i däckets dB -märkning, eller är det samma märkning på alla däck av ett visst märke och modell oavsett bredd, profil, hastighetsindex osv?
av bizon
Henkan skrev: mån 15 feb 2021, 22:45 Ta en titt på bythjul.com, där kan du filtrera din sökning på t.ex. ett maxvärde på ljudnivån.
Tack, ska kolla!
Goodyear EfficientGrip är klart tystare (66 dB) än Goodyear EfficientGrip Performance (69 dB). Har för mig att 3 dB motsvarar en upplevd fördubbling av ljudnivån. Performance är ett populärt däck som vunnit tester, medan jag inte hittar någon recension på de andra. Hur dåliga kan de vara? Jag vill inte kompromissa med säkerheten men det är ju fortfarande ett Goodyear däck, borde inte vara dåligt...
av KalleJ
10dB är upplevd fördubbling. 3dB är dubbel "ljudenergi".
Spelar ändå ingen roll, EU dB märkningen är mätt utanför bilen när den passerar. Inte i kupén.

Släng på 215 på 7" med högre profil. 205 så får du inte mycket fälgskydd med 45profil.
Tänk på belastningindex när du byter däckdimension också. :party:
av bizon
KalleJ skrev:10dB är upplevd fördubbling. 3dB är dubbel "ljudenergi".
Spelar ändå ingen roll, EU dB märkningen är mätt utanför bilen när den passerar. Inte i kupén.

Släng på 215 på 7" med högre profil. 205 så får du inte mycket fälgskydd med 45profil.
Tänk på belastningindex när du byter däckdimension också. :party:
Kalle, nu gör du mig förvirrad. Vad menar du med "inte mycket fälgskydd"? Jag tittar på att ersätta ett 225/45 -däck med ett 205/50. Enligt http://rullomkrets.se/ skulle dessa däck ha väldigt liknande profil.

Och en högre ljudnivå utanför bilen borde väl resultera i en högre ljudnivå även inne i bilen?

Och vad menar du med "tänk på belastningsindex", vad ska jag tänka på med det?

Frågorna hopar sig :-D tack för alla svar i denna tråd!
Användarvisningsbild
av lennarte
bizon skrev:Och vad menar du med "tänk på belastningsindex", vad ska jag tänka på med det?
Det är vad däcket är byggt för att tåla i vikt. Om det t.ex står "totalvikt 2000 kg i papperen för bilen måste du ha däck som tål 500 kg st. Ibland är det olika fördelat på fram och bakaxel. Om det står t.ex typ" viktfördening 40 - 60 så måste du ha däck som tål 600 kg på alla 4 hjulen om du ska kunna skifta hjul fram/bak. Läs och lär. Eller titta efter dessa märkningarna på original däcken. Du bör inte ha lägre "värden" på ersättnings däcken än vad det står på otiginal däcken. Det du kan ändra däck dimensionen, men inte rullomkretsen. Och inte övriga "parametrar". Inte till lägre värden i alla fall.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... reifennews
av bizon
lennarte skrev: tis 16 feb 2021, 15:50
bizon skrev:Och vad menar du med "tänk på belastningsindex", vad ska jag tänka på med det?
Det är vad däcket är byggt för att tåla i vikt. Om det t.ex står "totalvikt 2000 kg i papperen för bilen måste du ha däck som tål 500 kg st. Ibland är det olika fördelat på fram och bakaxel. Om det står t.ex typ" viktfördening 40 - 60 så måste du ha däck som tål 600 kg på alla 4 hjulen om du ska kunna skifta hjul fram/bak. Läs och lär. Eller titta efter dessa märkningarna på original däcken. Du bör inte ha lägre "värden" på ersättnings däcken än vad det står på otiginal däcken. Det du kan ändra däck dimensionen, men inte rullomkretsen. Och inte övriga "parametrar". Inte till lägre värden i alla fall.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... reifennews
Jodå det är jag med på! Jag trodde Kalle syftade på att belastningsindex påverkar ljudnivån på något sätt och att jag skulle tänka på det i det avseendet, eftersom det var det vi pratade om. Jag kan tänka mig att ett högre belastningsindex innebär ett styvare däck som låter högre, men det är spekulation.
D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på de[…]

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan p&[…]