Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larslars
sirmiky skrev:Hehe, de är nog resterna av ett nållager som sitter uppe till vipparmara, tror jag skrev om de tidigare ?
det kommer inte från balansaxelpaketet?

sirmiky skrev: Ja de var storskillnad, bl.a så finns de evakueringshål i dom nya, jag postar en bild :)
passar de nya ringarna i de gamla kolvarna?
Användarvisningsbild
av sirmiky
Nja efter att nålagret mystiskt försvann, och återsågs i tråget, så utgår jag från att de är de som ligger där nere, och dessutom bidrog till lagerraset, en teori som jag har :)

Jajjamän, passa perfekt, bara göra rent spåren i kolvarna så passa dom fint sen
Användarvisningsbild
av Cotag
sirmiky skrev: mån 15 feb 2021, 08:40 Allt är relativt, men jag tycker de är ganska enkelt, spridarrör, vaccum styrningar och lite småsaker måste demonteras, men de går bra.

Priset på packningen ligger nog runt 3-400 kr skulle jag tro :)

Ja bilia då kan du säkert räkna med 2500kr för bytet Som tar någon timma bara.
Men spridarna måste väl också upp innan man kan ta av ventilkåpan eller? Orosmoment att få ut en halvvägs eller så...

@RichardCardell, , jag har antagligen lite läck på min också vilket jag frågat runt om i en annan tråd.

Edit: I den här tråden figurerar pris mellen 5 och 10k för byte av ventilkåpspackningen; viewtopic.php?t=155305
Användarvisningsbild
av sirmiky
Jag har inte en aning om vad volvo tar faktiskt, de var bara en gissning.

Ja spridarna måste ur såklart, men med rätt metod så brukar de gå bra faktiskt.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
Cotag skrev:
sirmiky skrev: mån 15 feb 2021, 08:40 Allt är relativt, men jag tycker de är ganska enkelt, spridarrör, vaccum styrningar och lite småsaker måste demonteras, men de går bra.

Priset på packningen ligger nog runt 3-400 kr skulle jag tro :)

Ja bilia då kan du säkert räkna med 2500kr för bytet Som tar någon timma bara.
Men spridarna måste väl också upp innan man kan ta av ventilkåpan eller? Orosmoment att få ut en halvvägs eller så...

@RichardCardell, , jag har antagligen lite läck på min också vilket jag frågat runt om i en annan tråd.

Edit: I den här tråden figurerar pris mellen 5 och 10k för byte av ventilkåpspackningen; viewtopic.php?t=155305
Verkar inte helt ovanligt tyvärr när man läst runt lite. Är det inte så att vissa bränsleledningar osv inte får återmonteras när det gäller commonrail? Kanske därför kostnaden på bilia. Har förvisso inte frågat vad kalaset kostar men borde vara något man klarar själv tycker jag. Det största orosmomentet jag har är även det spridarna. Får kolla med min bekant som jobbar på bilia Lund, har han inte möjlighet att lösa det får jag ta tag i det själv.
Användarvisningsbild
av sirmiky
Exakt som du skriver, dom vill byta bränsleledningarna, som i min mening är meningslöst.. Har haft loss på många bilar och alltid satt dit samma, aldrig vart något problem.

När man återmonterar så får man ha lite känsla för att konan på röret hamnar i samma läge som innan bara, de grejar du galant skulle jag tro.

Känn lite på spridarna, dom brukar släppa ganska snart, jag har haft loss på flerastycken och de går till sist. En av spridarna på en bil satt
Så in i He*vete, där tillämpade jag en glidhammare som jag satte undet en fläns långt ner på spridaren och drog med känsla, den släpte jätte fint. Tack vore att allt satt stumt när jag " monterat" glidhammaren, så svara de de bra när jag drog, där gärller de också och dra med kännsla, löst och försiktigt till den början.
av motoauto
RichardCardell skrev: mån 15 feb 2021, 08:17 Trevlig tråd som jag följt sedan starten.

Har fått anmärkning på senaste servicen att ventilkåpspackningen läcker. Väldigt lite men att där finns viss oljefukt.

Är det ett stort jobb att byta detta själv? Gissar att packningen i sig inte kostar speciellt mycket men att det antagligen blir dyrt att låta bilia göra det.
Jag skulle inte vara helt säker på att det är ventilkåpans gummi-packning som läcker. Om läckaget är bak vid bakre kam-överfallet så skulle jag mistänka silikonet mellan huvudet och överfallet. Det gick in en ändring till 2-komponents RTV några år efter produktionsstart. Det är tryckolja från de bakersta kammaren som letar sig ut och då hamnar oljan mellan överfall och v-kåpa.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
motoauto skrev:
RichardCardell skrev: mån 15 feb 2021, 08:17 Trevlig tråd som jag följt sedan starten.

Har fått anmärkning på senaste servicen att ventilkåpspackningen läcker. Väldigt lite men att där finns viss oljefukt.

Är det ett stort jobb att byta detta själv? Gissar att packningen i sig inte kostar speciellt mycket men att det antagligen blir dyrt att låta bilia göra det.
Jag skulle inte vara helt säker på att det är ventilkåpans gummi-packning som läcker. Om läckaget är bak vid bakre kam-överfallet så skulle jag mistänka silikonet mellan huvudet och överfallet. Det gick in en ändring till 2-komponents RTV några år efter produktionsstart. Det är tryckolja från de bakersta kammaren som letar sig ut och då hamnar oljan mellan överfall och v-kåpa.
Tack för info, får ta av och kolla hur det ser ut, har faktiskt inte ens kollat då det var pst som påtalade det vid service sist. Enl denna var det ventilkåpspackningen men han har garanterat inte forskat djupare i det utan sett oljefukt och inte lagt mer energi på det än så. Men tacksam för din input, ska absolut kolla upp det med.
Användarvisningsbild
av sirmiky
Bakre kamöverfallet ? Bakre kammen har 5 överfall ?

Menar du kåpan över dom dubbla kamdreven ? :-)
av motoauto
ja, de kallas för bakre kamaxelöverfall, sen har du främre, som ju ligger över endast en av kammarna, på VEDG1 över avgaskammen, till skillnad från I5D och VEDG3 som är över iansugskammen
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]