Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalhygge
Lagom till strax innan 3årsdagen som tur var: Ventilkåpspackningen läcker liiite olja, 2017 xc90 d5 8900 mil, syns kladd på motorns vänstra sida.
Bara 28000 kr enl Rejmes 👹🤡🤑💸 som tur var slipper man ju kostnaden - denna gång...
Detta är andra oljeläckaget, tror det var vevaxeltätningen förra gången.

Lägg till några bytta powerpulse slangar, drivaxlar pga vibbar, bromsskivor pga skeva o säkert nått mer så undrar man om man törs köra bilen till 15.000 mil utan att bli mer ruinerad än planerat? Försäkring finns ju såklart...
Den gamla 2006 XC90 D5 köpt beg 2008 5000 mil o nu gått 25000 mil rullar ju hyffsat problemfritt, men kommer den nya bli värre kanske.

Nåväl, ett tips till de som har VEA motor med garanti är att kolla vänster sida motorn.
Jag hittade inte mycket här om ventilkåpspackning.
Användarvisningsbild
av kalhygge
Hm, kan såklart hört helt fel..
Hade bilen inne på service då jag bad dom kolla läckan och jag frågade sen meken extra om det pga det enorma priset - var en del jobb tvunget ut med spridare osv.
Återkommer när jobbet är gjort.

Men om det kostade 5tusen - det var inte självrisk på maskinskadeförsäkring?

Jag märkte nyss pga min bil snart blir 3 år, att Volvia har bra livslängd på maskinskadan, men grym modell på självrisken: över 12000 mil kostar det 35% i självrisk.
Ett motorbyte för 80.000 kr kostar alltså ägarn 28.000 kr!!
Hos Folksam räcker den bara till 15000 mil, men självrisk då 3/6000 kr.

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre el[…]