Det är relativt lätt att komma långt på egen hand.
Internettet är fullt av recensioner och instruktioner om lackbehandling. Sök bara efter "Car detailing".
Jag har valt att använda produkterna från Meguiars och är mycket nöjd med "Hybrid Ceramic Liquid Wax" 1-2 gånger om året kompletterat med "Hybrid Ceramic Detailer" efter varje tvätt.
Det som bestämde mitt val var "ease of use" kombinerat med pris och ett vackert+hållbart resultat.
Jag är långt ifrån professionell och tvättar bilen utanför eget hus. Mina tvättvillkor är inte idealiska. Därför är det viktigt för mig, att de produkter jag använder är "toleranta".
Disclaimer:
Jag har inget avtal med Meguiars och rekommenderar deras produkter efter att ha testat bara två andra. Jag är säker på att andra gör lika bra, men resultatet jag får med Meguiars är tillfredsställande för mig.
Jag använder också andra produkter. T.ex. "Valet Pro PH-neutral Snow Foam". Det är billigt och OK, men jag är inte 100% nöjd med resultatet. Verkar som t.ex. snow foam från Sicare är bättre. Så nästa gång ska jag kanske prova Meguiars ... om jag hittar den på rea.
PS. Hur ofta tvättar ni andra bilen när det är frost?
Det är nu 3 månader sedan min tvättades. Även om bilen stannar stilla de flesta dagar, här under Coronas "Work from home" blir den smutsig. Nu behöver den tvättas!
Jag vågar bara inte, så länge det är frost. Jag läser mycket om dörrar som inte kan öppnas i frost och tror, att det kan vara relaterat till vatten i låskisten?