Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Capitano4
Tjena

Får min XC60 om ca 2 månader och undrar ifall ni har gjort någon lackförsegling? Dels för att den ska vara lättare att tvätta och dels för att smuts fastnar svårare. Vilka har ni använt er av?
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag tog det som Volvo erbjöd först. Lahega men var inte nöjd med resultatet så jag lämnade in bilen
och fick den behandlad med Gyeon Q2 Pure istället och skyddet känns mycket bättre än Lahegas.

Både skyddet för lacken och avrinning känns bättre med Gyeon.
Bilen är lätt att hålla efter med både handtvätt och foam.

Jag skulle inte rekommendera Lahega.
av djelo
Här i Japan har Volvo så kallad ”intellicoat” vilket vi fick med på köpet, vanligt pris typ 15k.. 4lager coating, inklusive Volvo maintenance kit etc men använder själv carpro producter.. efter 12+18 månader ingår coating maintenance hos Volvo.
Hittills riktigt nöjd, men som sagt, använder också carpro producter (reset/hydro2 foam/elixir etc) och blir nog cquartz när nästa nya coating behövs
av Robertnr
Jag valde Ditec's Ceramic Ultra till min V60CC och tycker bilen har en mycket bra glans och känns väldigt lättvättad :-) Är fortfarande nöjd med behandlingen efter snart två år.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kör med CarPro CQUK 3.0 som jag lägger själv. Jag har använt deras grejor i rätt många år nu på alla våra bilar, och får alltid beröm för skicket när bilarna återlämnas/bytes..

/Thomas
av Qualia
Har du tid och intresse gör det själv.
Finns många olika märke ute..
Har tyvärr inga erfarenhet av ditech eller Mr cap, men betalt tar de. Skulle vara intressant och veta vilka kem de använder.
Finns ju traditionella lackskydd som PPS lahega, håller knappt halv år. Eller keramiska lack skydd som håller längre..
Själv valde jag Gtechniq serum light plus evox4.
Har även hört gått CQUK 3.0 .
Lycka till
Användarvisningsbild
av Koldstart
Det är relativt lätt att komma långt på egen hand.
Internettet är fullt av recensioner och instruktioner om lackbehandling. Sök bara efter "Car detailing".

Jag har valt att använda produkterna från Meguiars och är mycket nöjd med "Hybrid Ceramic Liquid Wax" 1-2 gånger om året kompletterat med "Hybrid Ceramic Detailer" efter varje tvätt.
Det som bestämde mitt val var "ease of use" kombinerat med pris och ett vackert+hållbart resultat.
Jag är långt ifrån professionell och tvättar bilen utanför eget hus. Mina tvättvillkor är inte idealiska. Därför är det viktigt för mig, att de produkter jag använder är "toleranta".

Disclaimer:
Jag har inget avtal med Meguiars och rekommenderar deras produkter efter att ha testat bara två andra. Jag är säker på att andra gör lika bra, men resultatet jag får med Meguiars är tillfredsställande för mig.

Jag använder också andra produkter. T.ex. "Valet Pro PH-neutral Snow Foam". Det är billigt och OK, men jag är inte 100% nöjd med resultatet. Verkar som t.ex. snow foam från Sicare är bättre. Så nästa gång ska jag kanske prova Meguiars ... om jag hittar den på rea. ;-)

PS. Hur ofta tvättar ni andra bilen när det är frost?
Det är nu 3 månader sedan min tvättades. Även om bilen stannar stilla de flesta dagar, här under Coronas "Work from home" blir den smutsig. Nu behöver den tvättas!
Jag vågar bara inte, så länge det är frost. Jag läser mycket om dörrar som inte kan öppnas i frost och tror, att det kan vara relaterat till vatten i låskisten
?
av Qualia
Meguiars snow foam funkar så där under vinter, den doftar dock väldigt gott men kem biter in riktigt på all smuts.

Jag bruka underhålla tvätta den engång i vecka, kallavfettning om det behövs . sen foamar jag, tar typ 15min och kostar dryg 80kr på självtvätt..

Hel tvätt kanske varan månad beror på hur den ser ut och hur mycket ork man har.

Bra kem gör all jobb mycket lättare ..
av Haggee
Som andra skrev, har du lust o ork så gör det själv. Kör själv Carpro, Gyeon & Gtechniq. Senast la jag på Carpro Cquartz 3.0 UK och toppade den med deras nya SiC (kiselkarbid) coating som är mer resistens mot kemikalier. Allt som allt så gick hela kalaset på 2500kr, o då är tvätt, decon och polering inräknad. Tog bra med tid men resultatet blev nåt från en annan värld.
Länkarmsbussningsverktyg

Verktyg för borttagning och installation av l[…]

D4 VEA dricker olja

Det här hålet känns väldigt k[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på de[…]