Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poscarjr
Fattiglapp skrev: fre 12 feb 2021, 14:21 Enligt Volvos egen information har de samma funktion utöver att man kan lägga begränsningarna. Längre ner på samma sida står det att profiler inte kan sparas utan hjälp av vanlig nyckel, dvs de är inte alls samma. Noll koll på sin egen konstruktion.

Jag mailar med min säljare som i dag skulle lägga beställningen till Volvo. Jag vill ha två riktiga nycklar. Care key i all ära, men vilken klant som helst, även en Volvoanställd, borde förstå att skall man spara är det care key som skall ryka, inte tvärtom
När du redigerar Care Key-profilen som är kopplad till den orangea nyckeln måste du även ha den svarta fjärrnyckeln med dig i bilen. Om du struntar i att sätta begränsning så kommer den orangea nyckeln att funka som den svarta. Det enda du inte då kan göra med den orangea är att byta (eller ändra i) profil vilket är fullt logiskt tycker jag.
Sen kan man alltid debattera om det är snålt eller inte att inte få två svarta. Den orangea har i vart fall sin plats i vår familj där jag har en son som håller på att ta körkort. Känns bra att veta att jag har möjlighet att stoppa honom från att försöka "toppa kärran". (Upp till 180 dårå men det är ju en annan diskussion...)
av Fattiglapp
Förstår att det är bra för den som har en 18-19-åring. Men jag har inte det. Däremot har jag en fru, och det är nog inte jätteovanligt bland volvoägare.
Hon vill kunna ställa in och spara utan att använda min nyckel (som kan vara i en annan världsdel).
Hon vill kunna stänga av och på vilka säkerhetsfunktioner hon vill.
Hon vill inte ha en ful varningsruta att klicka bort.
Hon vill, framförallt, inte ha en vansinnigt ful orange färg på sin nyckel.
Den uppenbara lösningen på problemet är att skapa care key som en låsbar profil på valfri nyckel. Löser både ditt och mitt problem, ingen extra hw och minskar Volvos hantering av olika nyckel-hw. Det tipset bjuder jag på, Volvo! Nä förresten. Som tack vill jag ha två riktiga nycklar till min bil :bored:
Användarvisningsbild
av poscarjr
Fattiglapp skrev: fre 12 feb 2021, 15:20 Förstår att det är bra för den som har en 18-19-åring. Men jag har inte det. Däremot har jag en fru, och det är nog inte jätteovanligt bland volvoägare.
Hon vill kunna ställa in och spara utan att använda min nyckel (som kan vara i en annan världsdel).
Hon vill kunna stänga av och på vilka säkerhetsfunktioner hon vill.
Hon vill inte ha en ful varningsruta att klicka bort.
Hon vill, framförallt, inte ha en vansinnigt ful orange färg på sin nyckel.
Den uppenbara lösningen på problemet är att skapa care key som en låsbar profil på valfri nyckel. Löser både ditt och mitt problem, ingen extra hw och minskar Volvos hantering av olika nyckel-hw. Det tipset bjuder jag på, Volvo! Nä förresten. Som tack vill jag ha två riktiga nycklar till min bil :bored:
Jodå, jag är med på det. Jag har dock extra tur som har en fru som har sin egen bil (en småbil som inte ens sonen vill övningsköra med). När vi nu lämnade tillbaka V70'n efter 7 år, som hade två svarta nycklar, så var det bara en av dom som var använd. Eller nej när jag tänker efter, jag fick faktiskt ta till fruns nyckel en gång när min fick batteritorsk.
Din idé är mycket bra förresten. Lägg därtill möjligheten att i samband med nybilsköp kunna beställa extra nyckel till rimlig peng så man har nycklar till både man, fru och 18-åring så är det förträffligt.

PS
Vad är det som säger att det är din fru som skall tvingas ha den orangea? ;-)
av Fattiglapp
Jag kan ta den orangea förvisso. Men med tanke på mitt nörderi med att testa olika inställningar tror jag att hon efter en dag tröttnat på att jag letar efter den svarta nyckeln så jag kan spara inställningarna ;-).
Det verkar förresten som det löser sig. Kanske för att jag bad försäljaren förklara för frun varför jag bara får en riktig nyckel när hon redan tycker jag köpt en för dyr bil :-D

Möjlighet att beställa extra nyckel finns ju redan, men det var det där med rimlig peng...
Användarvisningsbild
av leiwi
Vad jag förstår vill Volvo spara pengar (ören) och på detta sätt komma närmare det man vill , att bli ett premium märke .
Men med sådana här steg kommer man bara längre bort från det :-/
av Snus
Jag hämtade ut min XC60 (2021) i december och fick då:
1 vanlig fjärrnyckel
1 badnyckel
1 orange care-key

Enligt säljaren var det bara den vanliga fjärrnyckeln som skulle gå att koppla till profiler; de övriga två skulle bara funka för att låsa och starta bilen. Jag frågade honom en extra gång om han verkligen var helt säker på detta eftersom jag tyckte det lät helt otroligt dåligt att man inte får två vettiga nycklar till en bil för över halvmiljonen.
Han var dock helt hundra på detta, så jag ställde in mig på att motvilligt behöva beställa en fjärde nyckel till bilen.

När jag kom hem bestämde jag mig dock för att testa och fann att det funkar finfint att koppla samtliga tre nycklar till olika förarprofiler.

EDIT: min är en tidig 2021 (byggd i juni tror jag).
av Fattiglapp
Har de möjligen ändrat funktionen i den orangea nyckeln i samband med att de snålade in på en nyckel? Då blir ju agerandet något mer förståeligt. Det skulle också förklara den inkonsekventa infon på hemsidan. Är det så skulle det ju vara lättare att acceptera, bortsett från fulheten.
av Niclas
Jag var in i APP-manualen nyss och då fanns där en uppdatering. Det är nu en ny formulering på sidan där man beställer fler fjärrnycklar, nu står det något i stil med "..fler nycklar än standardantalet..". Verkar som att de inte har kommunicerat mellan teamen :-o
av Fattiglapp
Ja se där :-). Jag tog en snapshot på just den sidan när jag kommunicerade med säljaren förra veckan, nu är den ändrad. De kanske börjar få problem när folk hämtar ut sina bilar så de upptäckt detta?
Vi som beställt när den gamla formuleringen låg där kan gott kräva två riktiga nycklar, det gör jag.
Men vad jag kan se på Volvo-forum använder Volvoägarna inte sina nycklar ändå på vintern, för dörrarna kan bara öppnas från insidan. Det är inte en bugg, det är en feature :-)?
av MagnusH
poscarjr skrev: När du redigerar Care Key-profilen som är kopplad till den orangea nyckeln måste du även ha den svarta fjärrnyckeln med dig i bilen. Om du struntar i att sätta begränsning så kommer den orangea nyckeln att funka som den svarta. Det enda du inte då kan göra med den orangea är att byta (eller ändra i) profil vilket är fullt logiskt tycker jag.
Sen kan man alltid debattera om det är snålt eller inte att inte få två svarta. Den orangea har i vart fall sin plats i vår familj där jag har en son som håller på att ta körkort. Känns bra att veta att jag har möjlighet att stoppa honom från att försöka "toppa kärran". (Upp till 180 dårå men det är ju en annan diskussion...)
Min erfarenhet är att Care Key inte funkar som den svarta pga att man inte kan låsa/spara profilen. Prova gärna, efter du ställt in den svart och orangea så som ni vill ha dom profilerna med förarstolen position, följande:
* Lås bilen
* Person 1: Lås upp bilen med den orangea nyckeln på passagerarsidan och sätt dig i sätet.
* Person 2: Öppna förardörren och sätt dig för att köra.
Det är då det roliga börjar... I vårt fall så ställs profilen in till CareKey och du kan inte skifta den till Person 2s profil lagrad i svart nyckel. Men på något sätt ställs stolen in efter Person 2. När du sen lämnar bilen och låser med svart nyckel så har inställningen av stol för Care Key ändrats så den behöver ställas om igen för Care key (eftersom den ny är satt så som Person 2 har den). Detta är hur jag upplever hur det funkar men det är inte helt lätt att genomskåda.

Under alla förhållanden så är inte nycklarna jämbördiga.

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]