Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjat använda motorvärmaren igen, inte särskilt mycket senaste åren men hittade ett smart trådlöst inkopplingsalternativ via Verisure Smartplug så blivit mer på sistone pga extremt smidigt.

Bilen, en S80 -07 med B5254T6 motor och AWTF-80 SC växellåda.

Utan motorvärmare: startar alltid direkt oavsett utetemp, bara drar runt ett par varv på starten och igång. Klockrent. Alltid.

Men: om jag tex som nu i -10 har igång motorvärmaren (Kalix slangvärmare) två timmar och sedan ska köra iväg så startar motorn men dör direkt. Upprepar, samma sak igen. Tredje försöket, går litet längre på starten och drar igång normalt.

Har jag motorvärmaren igång låt säga fyra timmar, inga problem. Inte heller om jag inte använder den alls.

Batteriet är nytt, fulladdat.

Har någon några teorier vad detta kan bero på?
Jag har litet svårt att tro att en felaktig motortemperaturgivare skulle ge problem enbart under dessa förutsättningar, borde väl visa sig även när motorvärmare inte används i så fall.

Ser nu att jag kanske råkat posta i fel forumavdelning, aktuell kärra betecknas som S80N. Men inte otroligt att samma fenomen kan observeras över flera motorgenerationer.

Jag ska läsa ut felkoder imorrn efter de två misslyckade startförsöken, kan ge litet mer ledtrådar kanske. Felkoder borde ha satts.
Det kan mycket väl vara en tempgivare som inte hänger med riktigt. Om självcirkulationen inte är så "skrytsamt bra" så åker ju inte varmvattnet runt så mycket. Om vi antar tempgivaren sitter på en plats som blir fort varm av motorvärmaren, men resten av motorn är tämligen kall, så kan det mycket väl bli som du beskriver. Styrdatorn går på tempgivarens uppgifter, men när vattenpumpen börjar snurra så blir det sekundsnabbt iskallt vatten i motorn. Om du inte använder motorvärmaren så går ju styrdatorn på den gällande temperaturen och motorn får rätt köldstartanrikning. ("Full choke")
Hur länge låter du motorvärmaren jobba? Vilken typ av motorvärmare är det? Dom modellerna som är en liten burk vid sidan om motorn finns t.ex med olika innerdiametrar på vattenledningarna. I teorin skall man ju ha så stor innerdiameter som möjligt för att få det bästa flödet. Har du en sådan slangvärmare som sitter på nedre kylarslangen så låter felet mer komplicerat. Dom har ju en innerdiameter på 35 - 40 millimeter så där borde det vara flöde som räcker till och blir över.
Sedan kan det ju vara så att du har slam och andra föroreningar i kylarsystemet. Det bromsar också upp flödet. Känn på båda slangarna som går till både in- och utflöde till kupéelementet. Är båda lika varma när du har använt motorvärmaren, innan du startar motorn?
Detta var några hypoteser från min sida. Det finns säker flera andra felmöjligheter som inte jag känner till, men kolla upp detta.
Leopold skrev: fre 12 feb 2021, 01:39 Jag har litet svårt att tro att en felaktig motortemperaturgivare skulle ge problem enbart under dessa förutsättningar, borde väl visa sig även när motorvärmare inte används i så fall.

Ser nu att jag kanske råkat posta i fel forumavdelning, aktuell kärra betecknas som S80N. Men inte otroligt att samma fenomen kan observeras över flera motorgenerationer.

Jag ska läsa ut felkoder imorrn efter de två misslyckade startförsöken, kan ge litet mer ledtrådar kanske. Felkoder borde ha satts.
Hej Leopold.
Är temperaturgivaren dålig/kass ger den fel information till styrdonen som ska känna av bränslemängd vid kallstarter m.m. Din givare kanske känner av att det är typ minus 45 grader och talar om det för styrdonen men i själva verket är minus 10. Då blir det fel.
Känner Du att det luktar bränsle när du försöker starta? Om så är fallet pumpar den in för mycket och bilen svårstartad.
Jag skulle nog börja med det lättaste att prova med ny temperaturgivare.
För en stund sedan var jag på kurs med representanter från Defa, och fick veta att vissa moderna bilar inte tycker om slangvärmare. Detta pga att olika sensore kan ge motstridande info till styrenheten, och i värsta fall kommer inte bilen starta, eller ha startsvårigheter. Om t ex motor och insugsluft-temperatur visar olika värden kommer inte styrenheten veta vilken bränsleblandning motorn behöver.
Tack för alla bra förslag och teorier. Jag ska kolla litet mer på exakt vad det är för motorvärmare men såvitt jag vet finns bara en modell från Calix som passar denna motor och det är en slangvärmare.

Läste ut felkoder med BSR PPC, fanns bara en på cetrallåsmotor vänster bak som jag vet funkar litet sådär ibland. Inget från motorn alls.

Det är nog som flera säger att det blir ojämn uppvärmning och givarna ger signaler till styrenheten som inte alls stämmer med faktiska startförhållanden. Det luktar inte bensin under misslyckad start, det är väl att styrenheten tror motorn är betydligt varmare än den är och inte ger tillräckligt tillskott av bränsle.

Det är ju beroende på temperaturen också, vid -10 så blir det problem om jag har motorvärmaren inkopplad 2 timmar. Inga problem om jag har den inkopplad bara säg 30 min (kanske meningslöst) eller om jag har den inkopplad 3 timmar eller mer. En grej jag ska prova med är att stänga av motorvärmaren en kvart innan jag startar motorn, kanske löser problemet?

Andra som har haft liknande problem med andra bilmärken har kunnat lösa det genom att montera en extra cirkulationspump, känns som litet overkill för min del.

Sedan har den börjat konstra med en sak till nu i kylan, när man trycker på startknappen så aktiveras startmotorn bara en halv sekund första trycket - ibland. Händer detta så startar den normalt vid andra startknappstrycket och motorn går sedan som den ska - om jag inte haft motorvärmaren inkopplad 2 timmar... börjar bli en hel vetenskap att få bilen att starta som den ska :bored:

Ska kolla om någon skrivit om detta lilla bekymmer i avdelningen för S80N.
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris: […]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Fjärrstart 7/940?

Har du listat ut det för hade gärna vela[…]