Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Jag kör nu V70 2016 D4 Polestar automat.

Jag tycker att V60 är väldigt trevlig men vad ska man se upp med?
Är det någon motor som strular mer och i så fall vilken?
Vad har ni för erfarenheter med T5 2019?
av Lockis
Har inte hört något om motor problem på nya V60.
Har haft 2. D4 och D4 AWD. Båda funkade utmärkt. även om jag gillade AWD bättre :-)

Det som jag upplevde är att ljuset kan bråka. Även Pilot Assist. Dock bara på AWD bilen.
Ska du köpa ny eller begagnad?

För begagnad så leta definitivt efter en bil med åtminstone Harman/Kardon ljudet. Steget mellan standard och H/K är stort.
Utöver det så gillar jag 360* kameran och Head-up Display.
Elstolarna är också värt att leta efter så man får full inställning.
av jaronsso
Bilen är ju så ny att eventuella problem är ju knappt upptäckta.
Framför allt är det nog väldigt få upptäckta motorproblem om sådana finns.

Många problem i nyare bilar överhuvudtaget är ju inte sällan mjukvarurelaterat.

Större avvikelser på många bilar som är dagsaktuellt för åtminstone både V60 och V90 är ju risken för frysta låshus i dörrarna.
Annars lär du inte hitta så många återkommande avvikelser.

Jag har ingen erfarenhet av T5.
Kör D3 jag. Nöjd med den faktiskt. Den är ju "slö" om man är van vid större motorer, men ändå förvånansvärt pigg upp till 100km/h. Därefter märker man att motorn är mindre. Men den är snål med tanke på bilens vikt. 0,55 blandat.
Sportstolar/dynförlängning var en absolut dealbreaker för mig. Jag är 192cm. Sitter som en kratta i de vanliga stolarna.
Användarvisningsbild
av js1
Lustigt att du skriver så angående stolarna @jaronsso. Det är det enda jag inte är nöjd med på min T5 R-Design. Jag är 193cm och dynan är i hårdaste laget för min rumpa. Dom är dock väldigt snygga :-) Körde en V60 CC D4 under helgen och satt som en dröm i standardstolen. När vi tittade på bil var jag helt övertygad om att det var sportstolar vi skulle ha men det har jag fått omvärdera.

För övrigt är jag väldigt nöjd med min R-design. Gillar det fasta chassit skarpt. Motorn är tyst och stark, hyffsat snål på landsväg men rätt törstig i stan. https://www.spritmonitor.de/en/detail/1210061.html

Blev dock förvånad över att det inte var så stor skillnad i förbrukningen mot D4:an. Nu hann jag i och för sig bara köra 10 mil men den drog marginellt mindre tyckte jag. Sen gillar jag inte dieselknatter heller.
HK ljudet är väldigt bra, pilot assist tycker jag fungerar mkt bra. Head Up displayn använder jag sällan, det sitter så djupt rotat att titta på den vanliga hastighetsmätaren.
360 kameran är sjukt bra. Kan dock ge lite märklig bild (och skapa osäkerhet) i trånga utrymmen med väggar men för det mesta är den guld.
Bilen känns välbyggd helt befriad från knarr och knirk i inredningen. Den överlägset trevligaste Volvon jag haft.
av jaronsso
js1 skrev: ons 10 feb 2021, 19:10 Lustigt att du skriver så angående stolarna @jaronsso. Det är det enda jag inte är nöjd med på min T5 R-Design. Jag är 193cm och dynan är i hårdaste laget för min rumpa. Dom är dock väldigt snygga :-) Körde en V60 CC D4 under helgen och satt som en dröm i standardstolen. När vi tittade på bil var jag helt övertygad om att det var sportstolar vi skulle ha men det har jag fått omvärdera.
Ja det är ju lustigt :-)
Jag lånade en med vanliga dynor en helg innan jag beställde och satt verkligen uselt.
Kändes som baken fick plats i dynan men övriga lårben var utanför och därmed Helt utan stöd. Det var verkligen en dealbreaker. Hade jag inte fått in skinn/dynförlängning i tjänstebilsbeloppet hade jag valt ett helt annat märke. Så det kryssade jag i först. Fick välja bort lite annat pga det men inget som gjorde att jag gick till annat märke.

Hårdheten har jag inget alls att kommentera faktiskt. Inget jag reflekterat över.

Summa sumarum får man väl konstatera att man behöver testa det :-) Eftersom vi är lika långa och av olika uppfattning.
Vet ej hur lång TS är.
Användarvisningsbild
av js1
Det är inte komfortstolen du har då? Den har också dynförlängning och betydligt mjukare än sportstolen. I början sköt jag fram dynan längst fram eftersom jag har så långa ben men jag fick känslan av att man bara hade stöd under stjärten och långt fram på låret. Sen har jag dragit in lårstödet mer och mer och tycker det fungerar bäst helt indraget :-)
av jaronsso
js1 skrev: ons 10 feb 2021, 19:35 Det är inte komfortstolen du har då? Den har också dynförlängning och betydligt mjukare än sportstolen. I början sköt jag fram dynan längst fram eftersom jag har så långa ben men jag fick känslan av att man bara hade stöd under stjärten och långt fram på låret. Sen har jag dragit in lårstödet mer och mer och tycker det fungerar bäst helt indraget :-)
Jo! Det har du ju rätt i.
Avseende hårdheten. Sportstolarna får man väl bara i R-design.
Men designen i övrigt på dem är ju likadan och just dynförlängningen var som sagt helt avgörande för att jag öht skulle kunna köra bilen vettigt.
En sträcka på några mil gjorde mig fly förbannad med standardstolarna.. :-)
Sedan är ju skinn trevligt överhuvdtaget. Det finns väl inte ens med standardstolarna. Åtminstone inte när jag köpte min MY20.
Volvo har ändrat en del i sina paket till 21.
av ellie
Bilen är lite låg. Därför, om du har någon du brukar köra som har besvär att böja, borde du dubbelkolla. Min svärmor klagar varje gång jag kör henne, att bilen är för låg. Alltså varenda gång. Jag däremot, älskar min V60 T6 TE.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Finns lite allmänt tjöt här med om denna bilmodell :-)
viewtopic.php?f=86&t=161156&hilit=lånebil
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Volvo v90 D3 2018 motor problem?

Hej så ja har en volvo v90 d3a och nu p&arin[…]