- tis 02 feb 2021, 22:25
Har nu kört ett halvår med min xc90 -16. Tycker oftast att det är en underbar bil, men...då och då hör jag (lite beroende på hur högt radion spelar
) ett svårbeskrivet ljud från någonstans fram. Klonkande/skrammel med resonans, inte hjullager eller spindelleder osv klonk, utan mer som något som slår mot någonting. Lite som när man har en takbox som skramlar lite.
Eller som att något fäste ligger mot ngt och knackar. Låter som metall mot metall
Hörs direkt när man kör iväg i låg hastighet, särskilt nu när vägarna är moddiga och ojämna, ett snabbt klonkande som hörs vid varje ojämnhet. Övergår sedan i mer av ett resonansljud i högre hastigheter. Blir ibland galet irriterad på det, men glömmer/hör det inte alls ibland.
Någon som upplevt liknande oljud??
Några ideer om vad det kan vara? Någon som upplevt liknande?
Bussningar eller liknande? Hjulhusen är ju som mindre lägenheter så de ökar väl på missljud o så antar jag

Eller som att något fäste ligger mot ngt och knackar. Låter som metall mot metall
Hörs direkt när man kör iväg i låg hastighet, särskilt nu när vägarna är moddiga och ojämna, ett snabbt klonkande som hörs vid varje ojämnhet. Övergår sedan i mer av ett resonansljud i högre hastigheter. Blir ibland galet irriterad på det, men glömmer/hör det inte alls ibland.
Någon som upplevt liknande oljud??
Några ideer om vad det kan vara? Någon som upplevt liknande?
Bussningar eller liknande? Hjulhusen är ju som mindre lägenheter så de ökar väl på missljud o så antar jag
Volvo XC60 T8 R-Design -17
Volvo XC90 D5 -16
BMW X1 2.0 Diesel -16
Första Volvon var en 480ES
Volvo XC90 D5 -16
BMW X1 2.0 Diesel -16
Första Volvon var en 480ES