- tis 02 feb 2021, 19:18
Det är nog inte dumt, för batteriets välmående. Och så kan du ju fundera på om du behöver bränna värmaren så länge varje gång. Vet inte om du direktstartar eller kör timer? Men kör man timer tycker i allafall jag att den går för länge.
Kör direktstart och tittar på termometern och även hur frusen framrutan är.
Mål 1 för mig: Tina framrutan.
Mål 2: Förvärma motorn
Mål 3: Bli lite varmare i bilen (inte så viktigt tycker jag för värmen kommer ju snabbt).
I morse var det exempelvis tjock frusen snö och is på rutan (efter att ha haft stående sedan förra veckan) och -6 grader så körde i dryga 10-15 minuter. Tinade fint på framrutan och motorn hann få lite värme. Så mitt tips är att hitta en gyllene medelväg, särskilt om du kör korta sträckor. -5 grader och typ rena rutor, kanske räcker det med 5-10 minuter? Känn på utblåsen i bilen om de börjar bli lite ljumma.
Kom ihåg att full effekt på värmaren är runt 5 kW värme!
Kör direktstart och tittar på termometern och även hur frusen framrutan är.
Mål 1 för mig: Tina framrutan.
Mål 2: Förvärma motorn
Mål 3: Bli lite varmare i bilen (inte så viktigt tycker jag för värmen kommer ju snabbt).
I morse var det exempelvis tjock frusen snö och is på rutan (efter att ha haft stående sedan förra veckan) och -6 grader så körde i dryga 10-15 minuter. Tinade fint på framrutan och motorn hann få lite värme. Så mitt tips är att hitta en gyllene medelväg, särskilt om du kör korta sträckor. -5 grader och typ rena rutor, kanske räcker det med 5-10 minuter? Känn på utblåsen i bilen om de börjar bli lite ljumma.
Kom ihåg att full effekt på värmaren är runt 5 kW värme!