Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är nog inte dumt, för batteriets välmående. Och så kan du ju fundera på om du behöver bränna värmaren så länge varje gång. Vet inte om du direktstartar eller kör timer? Men kör man timer tycker i allafall jag att den går för länge.
Kör direktstart och tittar på termometern och även hur frusen framrutan är.
Mål 1 för mig: Tina framrutan.
Mål 2: Förvärma motorn
Mål 3: Bli lite varmare i bilen (inte så viktigt tycker jag för värmen kommer ju snabbt).

I morse var det exempelvis tjock frusen snö och is på rutan (efter att ha haft stående sedan förra veckan) och -6 grader så körde i dryga 10-15 minuter. Tinade fint på framrutan och motorn hann få lite värme. Så mitt tips är att hitta en gyllene medelväg, särskilt om du kör korta sträckor. -5 grader och typ rena rutor, kanske räcker det med 5-10 minuter? Känn på utblåsen i bilen om de börjar bli lite ljumma.

Kom ihåg att full effekt på värmaren är runt 5 kW värme!
av KnotVillage
Det är det första jag gör på mina bilar, monterar en batteriladdare som man kör via frontuttag. 3 dagar klarar jag innan den varnar. Körsträckan är då runt 4 minuter och värmaren går i minst 30 min innan start av motor.
Användarvisningsbild
av perin
KnotVillage skrev:Det är det första jag gör på mina bilar, monterar en batteriladdare som man kör via frontuttag. 3 dagar klarar jag innan den varnar. Körsträckan är då runt 4 minuter och värmaren går i minst 30 min innan start av motor.
Fyra minuter i bil till jobbet? Inte funderat på att gå eller cykla? Ställer frågan i all välmening och inte för att provocera. :-)
av AndS
KnotVillage skrev: tis 02 feb 2021, 20:21 Det är det första jag gör på mina bilar, monterar en batteriladdare som man kör via frontuttag. 3 dagar klarar jag innan den varnar. Körsträckan är då runt 4 minuter och värmaren går i minst 30 min innan start av motor.
Tja, det är väl det sämsta möjliga förutom att enbart köra värmaren utan att starta bilen :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Xanthopteryx, Håller med fullkomligt,slutar man säg 17:00 så sätter jag den ofta på 17:15 eller 17:20. Ibland när man ska köra en bit får den gå längre, inbillar mig att det är bra att köra den riktigt varm ibland?

Själv saknar jag totalt möjligheten att kunna ladda bilbatteriet via eluttag men finns det ens någon form av "bilhandlarbatteri", typ sådan som de har för att boosta batteriet för att kunna ansluta ibland?
av KnotVillage
perin skrev: tis 02 feb 2021, 21:51
KnotVillage skrev:Det är det första jag gör på mina bilar, monterar en batteriladdare som man kör via frontuttag. 3 dagar klarar jag innan den varnar. Körsträckan är då runt 4 minuter och värmaren går i minst 30 min innan start av motor.
Fyra minuter i bil till jobbet? Inte funderat på att gå eller cykla? Ställer frågan i all välmening och inte för att provocera. :-)
Min 3 och 6 åring är måttligt roade att promenader 10 min till skolan i 10 gradig kyla. På sommaren är det annat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx skrev:Finns det ingen bekant du kan ta en långfika hos någon gång i veckan? En laddare typ ctek 10A trycker i mycket på några timmar.
Skulle gå men det smidigaste vore om det fanns någon booster som fungerar på det sättet man kan koppla in när man skruvar och putsar. :-) Har en laddare och kan ladda hojens batteri med den men kan inte ställa bilen där dock.
Användarvisningsbild
av perin
KnotVillage skrev:
perin skrev: tis 02 feb 2021, 21:51
Min 3 och 6 åring är måttligt roade att promenader 10 min till skolan i 10 gradig kyla. På sommaren är det annat.
Absolut. Jag förstår. :-)
av AndS
KnotVillage skrev: ons 03 feb 2021, 10:18 Min 3 och 6 åring är måttligt roade att promenader 10 min till skolan i 10 gradig kyla. På sommaren är det annat.
Vi är ju olika som person, 10 minuter gångväg är ju ingen sträcka att gå med barn (egen erfarenhet). Bor granne med dagis/fritids/skola sedan 35 år och ser att biltrafiken ökat mycket under de åren så våra rutiner för transport har påverkats. Blev lite OT, men du har sämsta tänkbara förhållande för att köra motorvärmare om du saknar laddmöjlighet.
Och att varmköra bilen med fjärrstart är värsta tänkbara miljöpåverkan med den lilla körsträckan om du tänker i de banorna.

Kan ju säga att ditresan efter en arbetsvecka[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]