Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80Executive skrev: mån 01 feb 2021, 22:01 Och hur ofta byter du remmen?
15k. Jo jag vet att Volvo har ökat intervallet till 18k på senare tid men jag vill inte chansa. Det är ju ganska enkelt att byta.
Problemet är mest att man hinner glömma mellan gångerna, jag blir aldrig kompis med remspännaren :P
Varför tar de loss remskivan i filmen, det går alldeles utmärkt att lirka in remmen bakom den om man tar bort den lilla skyddskåpan under tandhjulet..
Kåpan sitter med en enda skruv på B5244S2
Erik Å skrev: mån 01 feb 2021, 22:25 15k. Jo jag vet att Volvo har ökat intervallet till 18k på senare tid men jag vill inte chansa. Det är ju ganska enkelt att byta.
Problemet är mest att man hinner glömma mellan gångerna, jag blir aldrig kompis med remspännaren :P
Varför tar de loss remskivan i filmen, det går alldeles utmärkt att lirka in remmen bakom den om man tar bort den lilla skyddskåpan under tandhjulet..
Kåpan sitter med en enda skruv på B5244S2
Tar bort remskivan då det 1: går snabbt och 2: man får mer utrymme att jobba där bakom och 3: kan härleda läckage lättare. :-)
Libbe skrev:-Vet inte om siffran stämmer.....? Hört att Volvo tar väl 10.000 för Byte av kamrem+ Material... :ninja:
2 lax om man gör det själv :-D
Det beror på motoralternativ, min D2 ligger offerten oftast under 6000:-
Det är ju för att det i folkmun kallas för "kamremsbyte" som många tror att det är själva remmen som är den känsliga komponenten och viktigast att man byter. I själva verket är det ju vattenpump eller sträckare/brythjul som slits mest. Om ett lager skär har inte remmen en chans även om den är helt ny.
-Jag frågade en Volvo mekaniker varför man rekommenderar och byter Vattenpump? Vid kamrems byte! -Svaret är enkelt sa han!
Vattenpumpens kugghjul är oftast i ett mjukare material,och behöver slitas in när man byter rem. Har du någon gång varit med om att byta remhjulet till Vevaxeln? Vid kamremsbyte? Nää, Tänkte väl det. Vevaxelns remhjul är i ett hårdare material. Punkt slut!

Där har du svaret....sa han med ett leende :-) :-)

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]