Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IH8MYX
@leiwi, Hej nej det gör den inte, idag när jag kom hem från jobbet så testade jag en annan App än Torque för att se, och stod i carporten och höll 3000 varv tills den visade 101 grader gick ut och öppnade huven och fläktarna stod tvär still..
jätte konstigt sen ville den inte riktigt bli av med värmen förens jag började köra på grusvägen här hemma och ramla ned på 70 grader.
Men tack för tipset!
av IH8MYX
@dannesk, Hej, jag menar, när jag haft värmaren på Auto så har det varit dödstyst i hjulhuset trots att nålen ramlar ner en bit och jag har 27 grader inställt i kupen när jag kommer fram till jobbet 2,5 mil senare.
men har jag valt att stänga av auto och starta värmaren manuellt har den hållt sig bättre i temp ( men endå inte bra) och när jag kommer fram så hör man att värmaren går i hjulhuset.

jag är medveten om att en diesel är så effektiv att den har svårt att ge värme idag, därför behövs värmare men min verkar inte funka som tänkt tycker jag.

jag får problem med motortempen från ca 4 plusgrader och neråt, det som gör detta så svårt för mig att felsöka är att ibland men väldigt sällan så funkar det och den håller ca 85 grader större delen av min resa.
Men tack att du frågar och försöker hjälpa, alla tankar och funderingar är välkomna och hjälper!
av IH8MYX
apersson850 skrev:Med tanke på den här tråden tittade jag efter idag, när det var kallt ute.
Det har varit nere på -14°C i natt, och var -7°C när jag körde. Efter 10 km nådde kylvätsketemperaturen 91°C, efter lite extra gasande för att köra om en lastbil. Dock var detta inte tillräckligt för att trigga termostaten till att öppna. Efter 14 km, i en svag uppförsbacke, var temperaturen 93°C. Då öppnade termostaten, varefter temperaturen höll sig i intervallet 85-88°C. Den sjunker till det lägre värdet efter lite längre motorbromsningar, typ vid avfarten från motorvägen.
Jag har alltid autovärmen inställd på "På". Idag körde jag värmaren manuellt en stund före start också.

Även om kylfläkten går hela tiden ska det inte påverka motortemperaturen så länge termostaten håller tätt.

Vet inte hur det ska funka men gjorde ett test när jag kom hem, jag ställde mig på gasen och varvade 3000rpm tills jag fick 101 grader motortemp.
gick ut och öppnade huven såg att kylfläktarna inte gick.
satte mig i bilen och ställde klimatet på high och full blåst och motortempen sjönk ganska sakta till 81 grader, sen tog jag och körde en kort sträcka på min grusväg hemma och tempen rasade till 71 grader typ och stannade där. konstig bil kan jag tycka.
men skall nästa gång jag kör till jobbet jämföra med dina siffror!

nä precis hel termostat så kan ju fläkten gå på fullt tycker jag utan att påverka nämnvärt, men konstigt att mina fläktar inte gick alls trots 101 grader.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
101 grader är för kallt för att kylfläkten ska starta, du behöver nog komma upp över 110 grader innan den kör igång på lågvarv.
jag skulle iaf börja med att byta termostaten efter som att du tappar mycket värme och fort.
av IH8MYX
DayDreamer skrev:101 grader är för kallt för att kylfläkten ska starta, du behöver nog komma upp över 110 grader innan den kör igång på lågvarv.
jag skulle iaf börja med att byta termostaten efter som att du tappar mycket värme och fort.
ah okej ska göra ett test idag igen det är något varmare ute.
Jag tror som du att termostaten är felet men det konstiga är att när jag gjorde detta förut så när jag fått upp tempen till 91 grader så körde jag en sväng med en klämma på övrekylarslang (just för att se om det skulle påverka) men endå så sjunker motortempen så fort jag börjar rulla lite på grusvägen hemma.
Men det finns ju en liten slang ut från termostathuset som går förbi egr och mot kupén typ. Undra vart den tar vägen och om den kan påverka, vågar man nypa av den också och testa?
Användarvisningsbild
av pb81
Jag gjorde test på min idag i vanlig körning. Ser att termostaten öppnar vid 91-93 grader första gången sen sjunker den kanske till 85 för att sedan sakta gå upp mot 88 igen. Men det gäller att gasa på, ligger jag på landsväg i jämnt varvtal så sjunker tempen sakta neråt. För ett par veckor sedan hade jag full motortemp och blev stillaståendes i 15 min på tomgång, då var motorn nere på 71 grader, runt nollgradigt ute.
Användarvisningsbild
av apersson850
pb81 skrev:Men det gäller att gasa på, ligger jag på landsväg i jämnt varvtal så sjunker tempen sakta neråt.
Har du extravärmaren på Auto eller Av?
Användarvisningsbild
av pb81
Den är alltid av, jag sköter den manuellt. Men det är för att jag bara kör 2km på morgonen för att lämna ungarna o sedan iväg 15km till jobbet. Så jag sätter timer så den är 50-60 grader när vi skall köra. De sista graderna kommer den upp till efter typ 7-8km utan värmaren.
av Knota
Min D5:a kommer bara över 75 grader om det är plusgrader ute. Termostat o tempgivare bytta (termostaten hos Bilia o tempgivaren av mig), ingen skillnad.
Har tröttnat o täckte därför över grillen ( a la 70-tal...). Det gav inte heller någon markant skillnad, kanske 3-4 grader.
Det verkar som kylarfläkten löper amok eller något, men tycker det borde stanna någon värme i motorutrymmet ändå.
Enligt Bilia " ska det vara så". :bored:
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag körde hem idag, från jobbet, var det bara -1°C. Men jag stängde av extravärmen. Då orkade temperaturen aldrig upp så högt att termostaten öppnade. Jag såg i alla fall inte det typiska dippet som brukar uppstå när kallt vatten i kylaren plötsligt kommer in i motorn. Jag var uppe och nosade på 90°C i samband med accelerationer efter stopp, rondeller och sånt.

Extravärmen ska vara på Auto för att motorn ska ha rätt temperatur, det är helt klart.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]