apersson850 skrev:Med tanke på den här tråden tittade jag efter idag, när det var kallt ute.
Det har varit nere på -14°C i natt, och var -7°C när jag körde. Efter 10 km nådde kylvätsketemperaturen 91°C, efter lite extra gasande för att köra om en lastbil. Dock var detta inte tillräckligt för att trigga termostaten till att öppna. Efter 14 km, i en svag uppförsbacke, var temperaturen 93°C. Då öppnade termostaten, varefter temperaturen höll sig i intervallet 85-88°C. Den sjunker till det lägre värdet efter lite längre motorbromsningar, typ vid avfarten från motorvägen.
Jag har alltid autovärmen inställd på "På". Idag körde jag värmaren manuellt en stund före start också.
Även om kylfläkten går hela tiden ska det inte påverka motortemperaturen så länge termostaten håller tätt.
Vet inte hur det ska funka men gjorde ett test när jag kom hem, jag ställde mig på gasen och varvade 3000rpm tills jag fick 101 grader motortemp.
gick ut och öppnade huven såg att kylfläktarna inte gick.
satte mig i bilen och ställde klimatet på high och full blåst och motortempen sjönk ganska sakta till 81 grader, sen tog jag och körde en kort sträcka på min grusväg hemma och tempen rasade till 71 grader typ och stannade där. konstig bil kan jag tycka.
men skall nästa gång jag kör till jobbet jämföra med dina siffror!
nä precis hel termostat så kan ju fläkten gå på fullt tycker jag utan att påverka nämnvärt, men konstigt att mina fläktar inte gick alls trots 101 grader.