Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo tillverkar inga vattenpumpar, det gäller att lista ut vilket fabrikat de köper.. :-D
Eller något likvärdigt.
Ungefär så tänker biltillverkarna också;
- Köp in det billigaste alternativet som uppfyller livslängds- och prestandakraven som vi själva har satt upp.. ;-) Kan ju gå att pruta på kraven om besparingen är betydande..
Och glöm inte att kolla upp leveranssäkerheten hos underleverantören också. Och köp inget smäck som ger en massa garantikostnader eller jobbiga tidningsrubriker!
Autodoc eller bildelaronline24 som det hette när jag började handla delar på nätet har öppnat möjligheten att handla oem till biltemas priser vilket jag tycker är fantastiskt.

Tidigare har jag ju handlat oem hos dom lokala förmågorna men tröttnade på att vänta eftersom ingen vill sitta på ett dyrt lager numera.

Även prima märkesolja från tyska sighter som med lätthet matchar biltemas literpris finns tillgänglig via telefonen.

Priserna stiger stadigt förvisso men det går fortfarande att ha bilarna servade med märkesdelar utan att det känns svindyrt.

Jag ska vara ärlig och skriva att jag handlar en del hos Volvo, autoexperten och Mekonomen också.
Det ser ut som om man kan köpa Aisin (dvs Volvo OEM) vattenpump för 386 kr hos trodo.se :-o
Det får nog bli en sån nästa gång :P Plus INA remsats
Så länge man håller sig till kvalitétsmärken av "pirat" så kommer det fungera alldeles utmärkt. INA, Schaeffler (FAG), SKF, Gates... Ja listan kan göras lång. Undvik vattenpumpar med innanmäte i plast bara.
Erik Å skrev: sön 31 jan 2021, 08:18 Kan vara värt att nämna; det är inte i första hand risk för läckage som är skälet till att byta vattenpump utan snarare risken att lagret skär.
Händer detta så ryker kamremmen och man behöver liksom en ny motor.. :oops:
Det är ju det som man inte vill råka ut för, kostar ju en del och reparationerna på sistone har överstigit bilens värde :oops:

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.